آذوح: جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان جنوبی، در آستانه 21 فوریه « روز جهانی زبان مادری» اقدام به چاپ و توزیع تقویم ترکی سال 97 در سطح شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی همچون اردبیل، اورمیه، تبریز و... نمودند.

بر روی این تقویم ترکی، عبارت “آنا دیلده مدرسه اولمالیدیر هر کسه” درج شده است. همچنین در تقویم اشعار ترکی و اسامی ماه‌های سال به زبان ترکی آمده است.

در قسمتی از این تقویم آمده است:

ترقی اتمه یه چالیشان میللت، اوچ پیلله نی چیخمالیدریر. ۱- فرهنگی پیلله ۲- سیاسی پیلله ۳- اقتصادی پیلله. دئمک فرهنگی ترقی، سیاسی و اقتصادی ترقیه یول آچیر.

اوز کیملیگینی (هویتینی) دوشونه بیلمه ین، اوچ وارلیقدان محروم اور. ۱- دوشونجه (اندیشه) ۲- منلیگ (شخصیت) ۳- جسارت.”

فعالان هویت طلب آذربایجانی با این اقدام ضمن گرامیداشت روز جهانی زبان مادری، خواهان «تدریس به زبان مادری در مدارس» و «بهره‌مندی از حقوق مساوی مطابق با قانون اساسی» شده‌اند.

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان «روز جهانی زبان مادری» نامگذاری شده ‌است. بر این اساس اعضاء هر جامعه زبانی حق دارند در مدارس به زبان مادری خود تعلیم ببینند و در ادارات و سازمان‌های رسمی به زبان خود صحبت و مکاتبه کنند.

ترک‌های آذربایجان جنوبی با بیش از ۳۰ میلیون جمعیت، همانند سایر ملیت‌های غیر فارس ایران از «حق تحصیل به زبان مادری» محروم هستند. حاکمیت جمهوری اسلامی علیرغم گذشت نزدیک به ۴۰ سال، هنوز حقوق اولیه ملت‌های غیر فارس را به رسمیت نمی‌شناسد.

آذوح