چاپ

 

آذوح: ابراهیم نوری فعال ملی آذربایجان ، که مهرماه امسال از سوی شعبه ۱ کیفری دادگستری شهرستان اهر با اتهام انتسابی فعالیت تبلیغی علیه نظام ایران و به ریاست قاضی نظری به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردیده بود پس از اعتراض به صدور پرونده جهت رسیدگی و بررسی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی فراخوانده شد.

به گزارش آذوح در احضاریه این فعال سیاسی ترک برای رسیدگی مجدد به شکایت مطرح شده بر علیه وی که از طریق ابلاغیه‌ی الکترونیکی صورت گرفته، از ایشان خواسته شده است که در ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز دهم بهمن ماه سال جاری در شعبه مذکور حضور بعمل رساند.

ابراهیم نوری در تیر ماه ۹۵ و یک روز مانده به آخرین روز جمعه ماه رمضان (روز قدس در ایران) به همراه اکبر جهانگیری دیگر فعال ملی-مدنی اهر که جهت حمایت از مسلمانان اویغور در چین ، باییربوجاق در سوریه و قاراباغ در آذربایجان آماده می‌شدند توسط نیروهای امنیتی این شهر و به"اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی " بازداشت شدند.

نوری در اعتراض به این بازداشت و اتهام از ابتدا تا لحظه آزادی که ۱۱ روز به طول انجامید ، دست به اعتصاب غذا زد.

جهانگیری دیگر متهم این پرونده در دادگاه بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

نوری در تیرماه سال ۹۴ و در آخرین جمعه ماه رمضان نیز با حمل پلاکاردی در حمایت از مسلمانان اویغور و در جهت اعتراض به برخورد دوگانه سیاست‌های حکومت ایران در مسئله مسلمانان جهان به اتهام "تشویش اذهان عمومی " بازداشت شده بود.

ابراهیم نوری،دانشجوی حقوق دانشگاه اهر پیش‌تر بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت گردیده است.

وی نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت.

وی همچنین در سال ۱۳۸۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم گردید.

او  ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ هم توسط نیروهای امنیتی دستگیر و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شد.

نوری بار دیگر در دوم اسفند سال ۹۲  همزمان با روز جهانی زبان مادری به جهت شرکت در مراسم مرتبط با این موضوع به همراه ده‌ها نفر دیگر بازداشت و پس از ماه‌ها محاکمه از اتهامات وارده حکم برائت گرفت.

این فعال ملی آذربایجان ،در آبان ماه سال ۹۴ نیز در اعتراضات خیابانی صورت گرفته به توهین برنامه تلوزیونی فتیله به تورک‌ها در شهر اهر بازداشت، محاکمه و محکوم به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری شده است.

آذوح