آذوح: گزارش‌ رسانه‌ها در ایران حاکی از کاهش دوباره «تراز سطح آب، وسعت و حجم آب» موجود در دریاچه ارومیه در دی ماه سال جاری و «بحرانی‌تر» شدن وضعیت این دریاچه است.

این خبر پس از بررسی دوباره وضعیت دریاچه ارومیه در روز هجدهم دی ماه ۹۶ از سه شاخص «تراز سطح آب»، «وسعت دریاچه» و «حجم آب موجود» اعلام شده است.

تراز سطح آب دریاچه در روز یادشده، به ۳۰.۱۲۷۰ سانتی‌متر از سطح دریا رسیده که نسبت به روز مشابه در سال قبل، ۲۴ سانتی‌متر و نسبت به میانگین بلندمدت ۵.۴ متر کاهش داشته است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ها در ایران، وسعت دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال قبل و بلند‌مدت با کاهش روبه‌رو شده است.

وسعت این دریاچه در هجدهم دی ماه سال جاری ۲۳.۱۷۵۹ کیلومتر مربع بوده که نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۲.۳۱۱ کیلومتر مربع و نسبت به میانگین درازمدت ۴۷.۲۷۶۷ کیلومترمربع کمتر شده است.

حجم آب موجود در دریاچه ارومیه هم در تاریخ یادشده، ۱۰.۱ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۵.۰ میلیارد متر مکعب و نسبت به میانگین درازمدت ۱۷.۱۵ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

دو خبرگزاری فارس و تسنیم به منبع بررسی‌کننده تراز، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه ارومیه اشاره‌ای نکرده‌اند.

پیش‌تر نیز رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفته بود که وسعت دریاچه ارومیه در آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۲ کیلومتر کاهش یافته است.

به گفته فرهاد سرخوش، وسعت دریاچه ارومیه به یک هزار و ۷۳۴ کیلومتر رسیده که یک سوم مساحت دریاچه در ۱۵ سال گذشته است.

وضعیت دریاچه ارومیه، خصوصا از اوایل دهه گذشته بسیار وخیم گزارش شده است.

«برنامه توسعه سازمان ملل» طی گزارشی که بهار امسال منتشر کرد، نسبت به خشک شدن این دریاچه به شدت هشدار داد.

این گزارش می‌گوید که ۲۰ سال قبل حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشت، اما اکنون به حدود ۵.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که طی چند سال گذشته وضعیت دریاچه ارومیه مقداری بهتر شده است، اما هنوز در معرض خطر خشک شدن کامل است.

بر خلاف اظهارات مقامات ایران مبنی بر خشک شدن دریاچه ارومیه به خاطر خشکسالی، این گزارش می‌گوید که عامل انسانی، خصوصا ساخت غیراصولی سدهای متعدد بر رودخانه‌های مشرف به این دریاچه، وضعیت را بحرانی کرده است.

این گزارش می‌افزاید که اگر دریاچه خشک شود، می‌تواند مانند دریاچه آرال در آسیای میانه به یک فاجعه تمام عیار انسانی و زیست‌محیطی تبدیل شود.

به تازگی رئیس سازمان محیط زیست ایران و مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها راه‌کار تامین منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه را «استقراض خارجی» اعلام کرد.

به گفته عیسی کلانتری، دریاچه ارومیه با بودجه «سنواتی» احیا نمی‌شود و دو مشکل «اصلی» دریاچه ارومیه، «کمبود بودجه‌ و کاهش شدید بارندگی» است.

مسئولان آذربایجان غربی پیش‌تر اعلام کرده‌اند بر اساس نظرسنجی‌ها، مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.​

محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ۱۰ آبان ماه در نطق پیش از دستور خود گفته بود: «بحث دریاچه ارومیه متاسفانه امروز از متن به حاشیه رانده شده است، اکثر مصوبات ستاد احیاء دریاچه بلا اقدام و یا نیمه کاره مانده است».

به گفته آقای سعیدی، «امسال دریاچه بدترین شرایط را پشت سر می‌گذارد و مردم در مقابل چشمان خود و علی‌رغم صحبت‌های مسئولان حالت احتضار دریاچه را مشاهده می‌کنند».