چاپ

 

آذوح: پیمانکار پیشین معدن طلای زره شوران تیکان تپه(تکاب) از پرداخت مطالبات ۱۴۰کارگر آذربایجانی این معدن خودداری می کند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، این کارگران تا پایان مهرماه سالجاری در استخدام شرکت پیمانکاری «گسترش راه معدن شهسوار» بودند و مطالباتشان بین ۴ تا ۵ میلیون تومان ارزش دارد و شامل حق سنوات، حق مرخصی، اضافه کاری وعیدی و پاداش سال جاری است.

این کارگران، شکایتی نیز از علیه پیمانکار در اداره کار شهرستان تکاب مطرح و احکامی به نفع کارگران صادر شده است؛ اما به دلیل اعتراضی که پیمانکار انجام داده‌است؛ اجرای این احکام با مشکل روبرو شده است.

کارفرمای اصلی معدن زره شوران، شرکت ایمیدرو(سازمان نوسازی صنایع و معادن ایران) است. در مردادماه امسال، فعالیت استخراجی معدن متوقف شد و ایمیدرو اقدام به تعویض پیمانکار کرد و در حال حاضر شرکت «آهن آجین» به عنوان پیمانکار، سرپرستی ۱۰۵ کارگر را برعهده دارد.

روابط عمومی اداره شهرستان تکاب نیز با تایید بدهی پیمانکار سابق به  کارگران معدن طلای زرشوران، گفت:«تاکنون ۱۳۰نفر از کارگران شکایت کرده‌اند که برای ۱۰۵ نفر از آنها احکامی صادر شده است

این اداره اعلام کرده:«در صورتی که شرکت گسترش راه معدن در اجرای احکام صادره تمکین نکند پروندهای این کارگران برای اجرا به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد

معدن طلای زرشوران تکاب در غرب آذربایجان؛ بزرگترین معدن طلای خاورمیانه به شمار می رود. اما مردم محروم آذربایجان سودی از آن نمی برند و سود حاصل از این معدن مانند سایر معادن موجود در آذربایجان جنوبی به جیب استان های فارس نشین مرکز کشور می رود. مسئولان حکومت معدن علاوه بر تاراج معدن، از پرداخت دستمزد کارگران منطقه نیز خودداری می کنند.

کارخانه طلای زرشوران تکاب در آبانماه سال ١٣٩٣، با حضور «جهانگیری» معاون اول حسن روحانی،  با ظرفیت ابتدایی «تولید سالانه سه تن طلا » افتتاح شد.

در آبانماه٩٤، «۳۰ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار»، بعنوان نخستین محصول کارخانه طلای زرشوران از طریق بورس کالای ایران به فروش رسید و از آن زمان تاکنون صدها محموله طلای این معدن به تهران منتقل شده و به فروش رسیده است اما مردم منطقه در فقر و محرومیت بسر می برند.

تیرماه ۹۴، خبرگزاری مهر گزارش داد: « تولید طلای ایران تا سال ۹۶ به ۷ تن در سال می رسد که از این میزان، ‌۶ تن تنها متعلق به معدن طلای زرشوران تکاب و ۷۰۰ کیلوگرم دیگر مربوط به معادن طلای استان آذربایجان شرقی است

تکاب «تیکان تپه» با دارا بودن دو معدن بزرگ طلای خاورمیانه(معادن طلای زره شوران و آغ دره) و همچنین بیش از هشتاد معدن سنگ مختلف، یکی از محروم ترین شهرهای کشور ایران می باشد.

سهامداران و مالکان این معادن، اهل استان های فارس نشین مرکز کشور می باشند و با انتقال مواد معدنی به مرکز کشور، سود و مالیات حاصل از این معادن به شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و تهران منتقل می شود و مردم محروم منطقه با فقر، بیکاری اعتیاد و مهاجرت دست به گریبانند.