آذوح: مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه عیسی کلانتری این موضوع را روز دوشنبه ۱۳ آذر، در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری داخلی با تاکید بر اینکه دریاچه اورمیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، استقراض از خارج را راهکار تامین منابع مالی مورد نیاز این ستاد دانست و گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه دهد از منابع خارجی وام بگیریم. بیان کرده و افزوده که دریاچه اورمیه با بودجه «سنواتی» احیا نمی‌شود!

او «کمبود بودجه‌ » را از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه دانست و هشدار داد در صورت وارد نشدن آب٬ این دریاچه دوباره به شرایط بحرانی قبل بازمی‌گردد.

رئیس سازمان محیط زیست و مدیر ستاد احیای دریاچه اورمیه از بدهی «۱۸۰۰ میلیاردی دولت» به ستاد احیای دریاچه اورمیه خبر داد و افزود که دولت در ماه گذشته تنها ۲۰۰ میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت کرده است.

عیسی کلانتری اضافه کرد که برای بستن سردهنه‌های این دریاچه در زمستان و باز کردن آنها در بهار٬ به مبلغی حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز است و سال گذشته٬ «به‌دلیل محدودیت مالی نتوانست این کار را انجام دهیم و این موضوع موجب از دست دادن ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شد».

او همچنین گفت که در دو سال گذشته، «ثابت شده با بودجه سنواتی نمی‌توان کارهای دریاچه اورمیه را پیش برد ...و با بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه تخصیص می‌دهد، بعید است احیای دریاچه اورمیه صورت گیرد».

آقای کلانتری با تاکید بر ضرورت «تامین به‌موقع منابع مالی مورد نیاز» دریاچه اورمیه٬ اضافه کرد که «دولت باید اجازه استقراض از خارج از کشور بدهد. یعنی پول مورد نیاز دریاچه را از خارجی‌ها به شکل وام با بهره حدود ۲.۵ درصد بگیریم».