آذوح: روز به روز از جمعیت روستایی مناطق کم ظرفیت تا آنهایی که از پتانسیل‌های بالای اقتصادی برخوردار هستند، کاسته می‌شود و به جمعیت شهری و حاشیه‌های شهرها افزوده می‌شود.

به گزارش یول‌پرس، بیکاری در روستاهای کشور به معضلی لاینحل تبدیل شده است که روستاییان را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد. به طوری که اکنون حتی مردم مناطقی از کشور که از پتانسیل‌های بالای اقتصادی در زمینه صنعت، گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی و غیره برخوردار است هم در حال غرق شدن در مرداب بیکاری هستند. اردبیل هم به عنوان یکی از این مناطق شناخته می‌شود که به رغم برخورداری از ظرفیت‌های بالای اشتغال‌زایی هر روز از جمعیت روستایی آن کاسته می‌شود. این نیز درحالی است که مهمترین هدف دولت یازدهم در ابتدای فعالیت، اشتغال‌زایی بود و حالا که دولت دوازدهم هم روی کار آمده است و هنوز بیکاری ریشه‌کن نشده است.

روز به روز از جمعیت روستایی مناطق کم ظرفیت تا آنهایی که از پتانسیل‌های بالای اقتصادی برخوردار هستند، کاسته می‌شود و به جمعیت شهری و حاشیه‌های شهرها افزوده می‌شود. با اینکه انتظار می‌رود، چنین اتفاقات تلخی که معضلات بیشمار اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی را برای مردم به همراه دارد، در مناطق محروم از ظرفیت‌های اقتصادی رخ دهد، اما اکنون شهرستان‌های استان اردبیل هم نمی‌توانند از این مشکل مصون باشند. مسئله‌ای که در اردبیل به رغم برخورداری از بالاترین ظرفیت‌های اقتصادی همچون صنعت، گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی و غیره در حال وقوع است.

در این باره داود شایقی، رئیس سازمان برنامه وبودجه استان اردبیل، می‌گوید:« درحال حاضر طبق آخرین آمار به دست رسیده جمعیت روستایی این استان از ۳۶ درصد به ۳۱٫۸۲درصد و جمعیت شهری هم از ۶۴ درصد در سال ۹۰ به ۶۸٫۱۸درصد در سال ۹۵ رسیده است.» همان اتفاقی که به خالی از سکنه شدن جوامع روستایی و افزایش جمعیت شهرنشینی و کاهش تولیدات ملی دامن می‌زند و دلیلی جز عدم وجود اشتغال پایدار ندارد. درحال حاضر گفته می‌شود که نرخ بیکاری ۱۵.۷ درصدی بر سر مردم استان اردبیل سایه انداخته است و روز به روز هم درحال افزایش است. گواه این ادعا هم همین بس است که قاسم رحیمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل می‌گوید:« نرخ بیکاری ۱۵.۷ درصد است و اردبیل استان ۲۸ ام در بیکاری محسوب می‌شود.» این درحالی است که در سال گذشته نرخ بیکاری ۱۴.۸ درصد محاسبه شده است که نشان دهنده افزایش آمار بیکاری در اردبیل است.

عدم صادرت محصولات کشاورزی

حالا با این که شرایط بیکاری بزرگترین مشکل اردبیلی‌ها است، این استان برخلاف مناطق دیگری که با معضلاتی همچون کمبود بارندگی، کاهش ظرفیت کشاورزی و غیره برخوردار هستند، از پتانسیل‌های بالایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی همچون تولید سالانه بیش از بیش ۴٫۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی برخوردار است. لازم به ذکر است که این اردبیل در حال حاضر دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است و سال به سال بر حجم تولیدات آن به دلیل وجود شرایط آب و هوایی مناسب افزوده می‌شود. با این حال کارشناسان می گویند که نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در اردبیل، مانعی بزرگ در مسیر صنعتی شدن و توسعه بخش کشاورزی این استان محسوب می شود.

هاشم مظفری، یک کارشناس اقتصادی در این خصوص بیان می‌کند:« بسیاری از مشکلات اقتصادی، درآمد پایین و نبود شغل مناسب سبب افزایش مهاجرت جمعیت استان اردبیل به سایر استان‌های کشور شده و نیاز است برنامه‌ریزی‌های هدفمند و منسجم در دستور کار مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در ارتباط با راه اندازی صنایع تبدیلی که اشتغال بیشتری را بدنبال دارد مدنظر قرار گیرد

فرصت‌های گردشگری هم مغفول ماند

علاوه بر شرایط مناسب برای اشتغال‌زایی در زمینه کشاورزی، بالابردن میزان تولیدات ملی و فرصت برای صادرات و ارزآوری از این طریق، بخش گردشگری و صنایع دستی استان هم از ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال روستاییان و مانگاری آنها در روستاها برخوردار است. با این حال نبود فرودگاهی مناسب برای ورود گردشگران و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری، این فرصت بزرگ درآمدزایی را از اردبیلی‌ها گرفته است. در این خصوص اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل معتقد است که فرودگاه اردبیل باید متناسب با نیاز گردشگری این استان توسعه یابد و می‌گوید:« یکی از محورهای توسعه اردبیل گردشگری است و ضروری است زیرساخت های مختلف به منظور حمایت از این محور دایر شود

همچنین با توجه به اینکه ارزش صادرات سالانه صنایع دستی از اردبیل به خارج از کشور، چیزی بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار است اما علیرضا دباغ عبداللهی، معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی اردبیل بیان می‌کند:« عدم معرفی صنایع دستی استان و برندسازی یکی از اصلی‌ترین موانع رشد صادراتی این کالاها به خارج از کشور است.»