آذوح: در پی ادامه بحران مالی در کارخانه دستکش حریر در شهرستان اورمیه، این واحد صنعتی موقتا تعطیل شد وحدود ۵۰۰ کارگر قرار دادی بلاتکلیف شدند.

به گزارش ایلنا، کارخانه دستکش حریر واقع درشهرک صنعتی فاز ۲ اورمیه که در زمینه ساخت و تولید انواع دستکش ومواد مصرفی پزشکی فعالیت دارد به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود، از ۲۶ آبان  ماه موقتا تعطیل اعلام شده است و حدود ۵۰۰کارگر شاغل در این واحد تولیدی ۹۴هم اکنون بلاتکلیف هستند.

ظاهرا در روز شنبه (۲۷ آبان ماه) که کارگران به  محل کارشان مراجعه می‌کنند، کارفرما از ورود کارگران به کارخانه خوداری کرده و گفته است تا مشخص شدن وضعیت کارخانه  بجز تعداد کمی که مسئولیت نگهداری ماشین آلات کارخانه را بر عهده دارند، نیازی به سایر کارگران نیست.

کارگران می‌گویند شرایط تولید در کارخانه دستکش حریر بسیار  خوب است و آنچه باعث بحرانی شدن وضعیت این واحد شده است وصول نشدن مطالبات معوقه ازبیمارستانهای طرف قرار داد با علوم پزشکی مستقر در سراسر کشوراست.

کارگران در خاتمه درباره مطالبات معوقه خود افزود: مطالبات خاصی طلبکار نیستیم وکارفرما هر ماه به موقع ودر موعد مقرر مطالبات مزدی وبیمه ای کارگران را پرداخت کرده است .

در همین رابطه «جلال  فرج زاده » مدیرعامل دستکش حریر ضمن تایید  تعطیلی کارخانه وبیکاری کارگران شاغل در این واحد صنعتی ، کمبود منابع مالی را عامل تعطیلی کارخانه وبیکاری کارگران دانست.

او با بیان اینکه این واحد علیرغم مشکلات زیادی که در زمینه تولید دارد در طول سالهای گذشته به همت کارگران به تولید محصولات خود ادامه داده است، افزود: دلیل تعطیلی کارخانه وبیکاری  کارگران، کمبود منابع مالی است که آن هم از  نیمه دوم سال قبل(۹۵) به مرور، ایجاد شده است.

به گفته وی بخش اصلی مشکلات کارخانه به وصول طلب فروش محصولات تولیدی کارخانه  از بیمارستانهای علوم پزشکی مربوط است. اکثر خریداران برای پرداخت طلب خود فقط چند عدد فاکتور با سر رسید‌های چند ساله می‌دهند. در این زمینه می‌توان گفت این مورد یک نوع خواب سرمایه‌فروش است که در بازار  خرید و فروش عرف شده است.

طبق اظهارات فرج زاده، در حال حاضر دست کش حریر ۳۶ میلیارد تومان از بیمارستانهای زیر مجموعه سازمان علوم پزشکی کشورطلب داریم که امکان وصولشان برایمان سخت شده است.

اودر ادامه تصریح کرد:با وجود آنکه مطالبات زیادی از علوم پزشکی طلبکاریم اما در طول یکسال گذشته برای  فعالیت کارخانه مرتبا از بانکها با سود های بالا وام گرفته‌ایم، وصول نشدن این مطالبات گردش‌های مالی کارخانه را بر هم ریخته‌است تا جایی که قدرت پرداخت دستمزد کارگران برایمان مقدور نبود.

به گفته فرج زاده , بیمارستانهای طرف قرار داد با علوم پزشکی در پاسخ به پرداخت بدهی های کارخانه به ما می گویند هر موقع دولت وبیمه ها پولمان را پرداخت کنند ما هم مطالباتمان را به شما پرداخت می کنیم.در حال حاضر سرنوشت کارگران به پرداخت حداقل بخشی از این مطالبات گره خورده است.

طبق اظهارات وی،طی یک ماه گذشته بارها مشکلاتمان را با مسئولان استانی وشهرستانی  برای فعال نگه داشتن کارخانه در میان گذاشته‌ایم و  امیدوار بودیم دولت برای سر پا نگه داشتن کارخانه به ما کمک کند که تا به امروز عملی نشده است.