آذوح: سیروس انتخابی، فعال محیط زیست از سولدوز، مشعل المپیک زمستانی ۲۰۱۸ را حمل خواهد کرد.

به گزارش آذوح در المپیک زمستانی 2018 که از ۹ فوریه تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ در شهر پیونگ‌چانگ کره جنوبی برگزار خواهد گردید یکی از فعالین اجتماعی ترک از شهر سولدوز مشعل المپیک را حمل خواهد نمود. پیش از این هم سابقه داشته که چهره های غیرورزشی مشعل دار المپیک باشند.

سفر مشعل المپیک زمستانی 2018 از اول نوامبر آغاز شده و از 17 شهر و استان کره جنوبی می گذرد. مشعل بازی ها به مدت 101 روز از سوی هفت هزار و 500 نفر پس از رسیدن به اینچئون حمل خواهد شد.

عظیم قیچی ساز ورزشکار شناخته شده ی ترک از آزربایجان جنوبی نیز یکی دیگر از افرادی است که برای حمل مشعل المپیک عازم کره جنوبی خواهد شد.

سیروس انتخابی، متولد 1319 در سولدوز، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، فعال محیط زیست و نماینده تشکل «چتر سمن های نقده» است که موفق شده تشکل‌های زیست محیطی نقده را متحد کند و با دریافت کمک‌های مالی صندوق کمک‌های کوچک تسهیلات جهانی محیط زیست و سازمان ملل، چند تالاب را در جنوب دریاچه ارومیه با حداقل بودجه احیا کند. او همزمان با اجلاس سران جهان برای تغییرات آب و هوایی در پاریس، موفق شد جایزه ی ویژه سال 2015 سازمان ملل متحد (UNDP برنامه توسعه سازمان ملل متحد) را برای نجات تالاب سیرانگلی در جنوب دریاچه ارومیه، دریافت کند و اکنون به درخواست ترکیه قرار است تجارب خود و دوستانش را در زمینه احیای تالاب¬ها، به این کشور منتقل کند.

گزارش کامل مراسم دریافت این جایزه ی ارزشمند در پاریس را از لینکهای زیر مطالعه نمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=tmoVeN8l2EY&feature=youtu.be

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=29220:-2015-&catid=1:1&Itemid=19

آذوح