آذوح: اعتراضات کارگران ذوب‌آهن اردبیل در حالی ادامه دارد که چندی پیش یکی از مدیران متولی از پرداخت مطالبات کارگران خبر داده بود.

واحد تولیدی ذوب‌آهن اردبیل که زمانی یکی از واحدهای موفق آذربایجان بود در چند سال اخیر به درجه‌ای از مشکلات رسیده که قادر به پرداخت حقوق حداقلی کارگران خود نیست.

به گزارش مهر،  ۲۱۳ کارگر این واحد تولیدی به مدت بیش از دو سال پله‌های ادارات را بالا و پایین رفته‌اند و هنوز موفق به دریافت حقوق کارگری خود نشده‌اند. برخی از کارگران در زندگی شخصی خود به دلیل ناتوانی در تأمین مالی خانواده دچار مشکل شده‌اند. و با این وجود چندی پیش مدیرکل تعاون و کار اظهارات قابل‌توجهی از پرداخت بدهی کارگران در رسانه‌ها خبر داد.

بر اساس این گزارش، «این خبر آبی بر آتش نگرانی از وضعیت کارگران بود اما با تداوم اعتراضات کارگران مشاهده شد خبری از پرداخت نیست و هنوز برخی کارگران به مدت ۱۷ ماه است معوقات حقوق خود را دریافت نکرده‌اند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در این خصوص با بیان اینکه این واحد خصوصی بوده و به دلیل اختلافات با بانک با مشکلات مالی مواجه است، گفت:«۲۱۳ کارگر در این واحد تولیدی فعالیت دارند که در نهایت مدیریت اعلام کرده قادر نیست تمامی این افراد را به کار گیرد و پس از این اظهارات ۸۸ نفر تعدیل شدند

قاسم رحیمی افزود: «پرداخت مطالبات تنها به میزان یک سوم آن بوده و دو سوم به صورت چک پرداخت شده و افرادی که از کار بیکار شده‌اند برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شدند

رحیمی گفت: «مابقی افرادی که در حال فعالیت هستند برخی معوقات تا ۱۷ ماه دارند و به رغم پیگیری جدی مسئولان استان به دلیل بدهی‌های مالی مالک هنوز پرداخت نشده است

کارخانه ذوب آهن اردبیل تنها واحد بزرگ صنعتی موجود در استان اردبیل می باشد که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و در روزهای گذشته خبر تعطیلی کامل این کارخانه نیز منتشر شده بود.

کارگران آذربایجانی این کارخانه طی دو سال گذشته چندین بار در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و پرداخت نشدن حقوقشان، در مقابل استانداری، اداره کار و دفتر امام جمعه اردبیل تجمع کردند اما هیچ یک از این مسوولان گرهی از مشکلات این کارخانه و کارگران نگشودند.

آخرین بار روز پنجشبنه، ٢٢تیرماه٩٦، کارگران این کارخانه در مسجد «میرزاعلی اکبر» اردبیل اعتصاب غذا کردند.

این اعتصاب غذا با وساطت دادستان اردبیل خاتمه یافت و قسط اول حقوق کارگران چرداخت شد و قرار شده که باقیمانده حقوق کارگران نیز به مرور پرداخت شود امری که تاکنون تحقق نیافته است و مانند همیشه کارگران با کوهی از مشکلات به حال خود رها شده اند.