آذوح: عضو هیات علمی دانشگاه اورمیه نسبت به وخیم شدن وضعیت دریاچه اورمیه هشدار داد.

دکتر ناصر آق، با اشاره به بحرانی تر شدن وضعیت دریاچه اورمیه، گفت: ما قبلا هم در نامه ای به رئیس جمهور وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه را به وی تذکر دادیم، اما توجهی نشد و کاش مسئولان به جای شعار دادن ها به تذکرات مکرر گذشته ما توجه می کردند.

وی در خصوص تبلیغات مکرر در خصوص تثبیت وضعیت دریاچه اورمیه، گفت: از کوچک تا بزرگ همه می بینند که وضعیت دریاچه اورمیه تثبیت نشده و نیگن فیروزه ای آذربایجان دارد به طور کامل خشک می شود. متاسفانه برخی افراد همه چیز را سیاسی می کنند و کار را از روال درست علمی خارج می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه اورمیه، اظهار داشت: متاسفانه آمارهای واقعی داده نمی شود و هنوز مشخص نیست معیار احیای دریاچه اورمیه طراز اکولوژیک هست یا شاخص سطح یا چیز دیگر! محیط زیست می گوید برای ما شاخص سطح مهم است، اما نمی گوید سطحی که در عرض چند ماه گرما خشک می شود، به چه دردی می خورد و چنین دریاچه ای چگونه احیا شده است؟

آق ادامه داد: هم دانشگاه تبریز و هم دانشگاه اورمیه اثر بخشی برخی طرح های ستاد احیای دریاچه اورمیه را رد کرده اند. وضع دریاچه اورمیه هر روز بدتر می شود و ستاد احیا بیشتر عملکرد تبلیغاتی دارد تا عملیاتی.

وی با بیان اینکه دانشگاه اورمیه و دانشگاه تبریز در این زمینه منفعل عمل می کنند، افزود: دانشگاه شریف هم نقش خاصی در احیای دریاچه اورمیه نداشته است و فقط ستاد احیا به اسم این دانشگاه بوده است.

یک عده خود را به خواب زده اند

دکتر ناصر آق گفت: آقایان در ماه یک بار هم برای پایش وضعیت دریاچه اورمیه به منطقه نمی آیند، آمار دقیقی هم از وضعیت دریاچه ندارند؛ متاسفانه یک عده خود را به خواب زده اند و می خواهند روال گذشته در بحث احیای دریاچه اورمیه پیش بگیرند. اگر این روال ادامه پیدا کند ما به عقب باز خواهیم گشت و توفیقی در احیای دریاچه اورمیه نخواهیم داشت. دریاچه اورمیه با روند فعلی به طور کامل خشک خواهد شد.

وی افزود: بحث هایی مثل اینکه دولت بودجه نداده و موارد مشابه، بهانه ای برای توجیه عدم موفقیت ها در امر احیای دریاچه اورمیه است، اما دود این فاجعه به چشم مردم آذربایجان خواهد رفت.

باید روند نادرست موجود در احیای دریاچه اورمیه اصلاح شود

وی تاکید کرد: با ادامه این روند همه ما و ستاد احیای دریاچه اورمیه زیر سوال خواهیم رفت. باید بسیار محکم حرف ها و انتقاد ها گفته شود تا روند نادرست موجود در احیای دریاچه اورمیه اصلاح شود.

آق با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت بسیار سنگینی در این برهه حساس دارند، گفت: نمایندگان مجلس باید در دانشگاه با داده های صحیح توجیه شوند تا بتوانند به صورت درست و منطقی از طرح های احیای دریاچه اورمیه حمایت کنند، اما بدبختانه برخی نمایندگان مجلس بسیار بی خیال هستند.

نصر