آذوح: میلاد اکبری فعال ملی ترک آذربایجان جنوبی ساکن تبریز، جهت ارائه آخرین دفاعیه مرحله دادسرایی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کلیبر به‌ واسطه احضاریه واصله با مقرر نمودن پنج روز از زمان رؤیت، فراخوانده شده است.

این احضار به مورخه دیروز ۱۳۹۶.۰۶.۰۱ که در راستای شرکت در تجمعات سالانه در قلعه بابک (شهرستان کلیبر) که به سال جاری با حضور چندین دیگر از فعالین ملی و مدنی از شهرستان‌های مختلف به وقوع پیوست بود٬ به میلاد اکبری اطلاع داده‌شده است. میلاد اکبری از بازداشت‌شدگان قلعه بابک کلیبر می‌باشد که به قید کفالت موقتاً آزادشده است. وی به مدت ۵ روز یعنی تا ۶ ام شهریور ۱۳۹۶ مهلت دارد که در دادگاه آخرین دفاعیات خود را اعلام دارد.

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ مقارن با سالروز تولد بابک، تعداد زیادی از فعالین مدنی تورک که با تجمع در قلعه بابک در شهر کلیبر اقدام به برپایی تجمع و مراسم کرده بودند با دخالت نیروهای انتظامی-امنیتی و ضرب شتم حاضرین، حدود ۱۴ نفرشان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند.

بطوریکه میلاد اکبری و تنی چند از فعالین دیگر شهرستان‌ها با وجود جو شدید امنیتی٬ توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شهرستان کلیبر با ضرب و شتم بازداشت و در نهایت با انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه تبریز جهت بازجویی سپس به زندان اهر روانه شد.

وی در مجموع بعد از گذراندن ۸ روز بازداشت، با اتهامات انتسابی تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی روبرو گشته٬ سرانجام با قرار کفالت به‌طور موقت از زندان شهرستان اهر آزاد شد. پیش‌تر نیز حکم ۴ ماه حبس تعزیری برای فعال ملی مدنی ترک آذربایجان جنوبی میلاد اکبری توسط شعبه ۱۹ دادگاه تجدیدنظر انقلاب تبریز تأییدشده بود.

لازم به یادآوری است که میلاد اکبری در مورخه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۵ توسط وزارت اطلاعات تبریز دستگیرشده بود که پس از ۱۷ روز نگهداری در اطلاعات تبریز، در مورخه ۲۶ تیر به بند قرنطینه زندان تبریز منتقل شد، که با گذاشتن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت آزاد شد.

پرونده این فعال ملی مدنی در شعبه ۷ بازپرسی دادگاه انقلاب تبریز بود و به گفته دادستان تبریز، تفهیم اتهام این فعال ترک آذربایجان دایر بر “تبلیغ علیه نظام” و “تشویق به تجمع غیرقانونی” بوده است. گفتنی است که این فعال ترک آذربایجانی از زمان دستگیری در بازداشتگاه اطلاعات تبریز به دلیل رفتار غیرانسانی نیروهای امنیتی و قضایی و به‌منظور رساندن پیام بی‌گناهی‌شان اقدام به اعتصاب غذا نموده بود.

همچنین سال ۱۳۹۴، میلاد اکبری در آخرین جمعه ماه رمضان که در ایران به “روز قدس” موسوم است، در شهرستان اهر به همراه برخی فعالین دیگر با اتهامات ساختگی و انتصابی مانند تجزیه‌طلبی، جاسوسی و ارتباط با بیگانگان و حمایت از ترک‌های اویغور دستگیرشده بود.