آذوح: دریاچه اورمیه تابستان امسال روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد در حالی که برخی پروژه‌های مرتبط با آن مثل سد چپرآباد در چهار سال گذشته اعتبارات مصوب خود را دریافت نکرده‌اند.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه اورمیه نیز در این باره  گفت: انتظار می‌رود در انتهای سال آبی که مصادف با شهریورماه است سطح دریاچه اورمیه به ۱۷۰۰ کیلومترمربع برسد که تا قبل از آغاز به فعالیت ستاد احیا نیز تقریباً همین‌قدر بود!!!

به گزارش تسنیم، دریاچه اورمیه این روز‌ها حال‌وروز خوبی ندارد، گرمای سوزان، کاهش بارش‌ها و بی‌مهری دولت همه دست به دست هم داده‌اند تا دریاچه اورمیه روزهای سخت دو سه سال اخیر را تجربه کند.

نخستین سال احیای دریاچه اورمیه، خداوند به ‌واسطه نزول باران روی مدعیان احیای دریاچه اورمیه را سفید کرد و نور امید را در دل مردم حوضه آبریز دریاچه تاباند به‌طوری که در آن سال بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه اورمیه به‌ویژه در استان آذربایجان غربی در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه اعلام شد.

امروز که دو سال و چند ماه از نخستین روز احیای دریاچه اورمیه می‌گذرد مسئولان ستاد احیای دریاچه اورمیه در صحبت‌هایشان گاهی خبرهای امیدوارانه و گاهی نگران‌کننده می‌دهند اما آنچه از وضع دریاچه اورمیه برمی‌آید به نظر می‌رسد این دریاچه باید سال‌ها سختی بکشد تا شاید برای بار دیگر به‌ مانند دریاچه شود.

دریاچه اورمیه نسبت به سال قبل وضع نامطلوبی دارد

دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه در رابطه با آخرین وضعیت این دریاچه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر آب دریاچه اورمیه از آبهای منطقه‌ای تأمین می‌شود و از آنجایی که امسال با کاهش ۳۹درصدی بارندگی‌ها روبه‌رو هستیم اکنون آبی پشت سد‌ها وجود ندارد که وارد دریاچه اورمیه شود.

عیسی کلانتری اظهار کرد: دمای هوای حوضه آبریز دریاچه اورمیه یک و نیم درجه سانتی‌گراد نسبت به سال قبل گرم‌تر شده است تا ارتفاع آب دریاچه اورمیه نسبت به سال قبل ۱۸ درجه کاهش یابد.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه اورمیه نیز در این باره  گفت: انتظار می‌رود در انتهای سال آبی که مصادف با شهریورماه است سطح دریاچه اورمیه به ۱۷۰۰ کیلومترمربع برسد که تا قبل از آغاز به فعالیت ستاد احیا نیز تقریباً همین‌قدر بود!!!

دریاچه اورمیه تابستان امسال روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد

وی بیان کرد: کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما از یک سو و تخصیص نیافتن اعتبارات احیای دریاچه اورمیه از سوی دیگر سبب شده است تا امسال طبق برنامه پیش‌بینی‌شده عمل نشود.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه اورمیه خاطرنشان کرد: پرداخت اعتبارات احیای دریاچه اورمیه از طریق اوراق و اسناد خزانه سبب شد تا سردهنه‌سازی‌ها و پروژه‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به‌موقع اجرا نشود.

اداره‌کل هوا‌شناسی آذربایجان غربی نیز در هفته اخیر خبری با تیتر «افزایش سرعت تبخیر در دریاچه اورمیه با گرم‌تر شدن هوا» انتشار داد و اعلام کرد: تراز دریاچه اورمیه نسبت به مشابه سال قبل ۲۶ سانتی‌متر کاهش یافته است.