آذوح: حبیب ساسانیان به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش آذوح این فعال سیاسی ترک نهایتا پس از قبول خواسته هایش توسط مسئولان قضایی و همچنین به خواهش فعالین ملی آذربایجان اعتصاب غذای خود را متوقف نمود.

وی از روز 20 خرداد اعتصاب خود را آغاز کرده و از روز جمعه نیز با ممانعت از نوشیدن مایعات اعتصاب غذای خشک را شروع نمود. در پی این امر مسئولان قضایی با قبول خواسته های ایشان قرار وثیقه ی 350 میلیون تومانی را قبول کردند.

گفتنی است در روزهای گذشته جمعی از فعالین ملی آذربایجان با صدور بیانیه و همچنین تماس با این فعال شناخته شده ی آذربایجانی از وی خواستند برای حفظ سلامتی خود موقتا به اعتصاب غذا پایان دهد.

قاضی باقر پور رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز وثیقه برای آزادی حبیب ساسانیان را قبول کرده است. پیش‌تر قاضی پرونده وی برای آزادی موقت این فعال ملی آذربایجان وثیقه یک میلیارد تومانی درخواست کرده بود. این قاضی حکم بقیه متهمین هم پرونده با حبیب ساسانیان را اعلام کرده و از اعلام حکم حبیب ساسانیان امتناع ورزیده است.

مهدی امیری نژاد متهم ردیف دوم این پرونده به دو سال حبس محکوم شده است.

در تاریخ 26 اردیبهشت ماه 1395 شمسی، مهدی امیری نژاد همراه پنج فعال ترک به نام های حبیب ساسانیان متهم ردیف اول پرونده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی و یونس رحیمی در شهر اردبیل دستگیر و پس از 3 ماه بازداشت و با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.

سایر فعالین ترک آذربایجانی به نام های بابک آوند، حمید ثقفی، اسماعیل فخیمی نیز هرکدام به تحمل 4 ماه حبس به اتهام عضویت در گروه غیر قانونی محکوم شدند. از حکم آقایان حبیب ساسانیان و یونس رحیمی اطلاعات دقیقی در دست نمی باشد.

این رای دادگاه انقلاب تبریز بنا به دلایل امنیتی در حضور متهمین شفاها قرائت شده و برگه رای دادگاه به آنها تسلیم نشده است.

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات این شش فعال آذربایجانی روز دوشنبه، 26 تیرماه 1396 شمسی، در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد که حبیب ساسانیان مانند دفعات پیش در این دادگاه حاضر نشد.

حبیب ساسانیان که به همراه با 5 فعال دیگر در 26 اردیبهشت ماه سال گذشته دستگیر و بازداشت شد. دلیل بازداشت ایشان و سایر فعالان مرتبط با پرونده فعالیت های مدنی در زمینه آگاه سازی مردم در مورد جنایت تروریست های ارمنی و ارتش ارمنستان علیه ترک های آذربایجان در قره باغ و اشغال بیش از 20 درصد خاک آذربایجان شمالی بود که ارگان های امنیتی ایران سعی داشت با شکنجه این فعالین اتهامات بی اساس سنگینی را به این فعالان نسبت دهند که در این راه ناکام ماندند.

آذوح