آذوح: مرکز تحقیقات استراتژیک صاحب قران ترکیه در شهر آنکارا نشستی تخصصی با موضوع «جایگاه ترکان ایران و آزربایجان جنوبی در تحولات خاورمیانه» برگزار نمود. دکتر محمدرضا هیئت عضو هیئت‌علمی دانشگاه آنکارا و مدیر مرکز تحقیقات تبریز که به‌عنوان سخنران نشست دعوت‌شده بود به تبیین فعالیت‌های ملی ترکان در ایران و آزربایجان جنوبی پرداخت.

به گزارش اؤیرنجی سسی به نقل از سایت «مرکز مطالعاتی تبریز»، دکتر محمدرضا هیئت در این نشست به بیان موضوعات گوناگونی درزمینهٔ تاریخ حضور ترکان در ایران و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان از زوایای گوناگون پرداخت. ایشان با اشاره به نقش اساسی ترکان در تاریخ سیاسی ایران و به لزوم توجه ویژه به نقش ترکان ایران و آزربایجان جنوبی در معادلات سیاسی، فرهنگی اجتماعی خاورمیانه تاریخ حضور و حکمرانی ترکان را تاریخی دیرین دانست که نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن منطقه داشته است.

ایشان بابیان سیاست‌های پان فارسیستی موجود در ایران و ستمی ملی که در حق اقوام و ملل غیر فارس روا داشته می‌شود ضمن تأکید به اهمیت روزافزون لزوم نهادینه گشتن دموکراسی در ایران به عواقب وخیم سیستم غیر دموکراتیک موجود در ایران در آینده نزدیک اشاره کرد.

مهاجرت‌های اجباری ترکان و فرار سرمایه‌های آزربایجان جنوبی به مناطق فارس نشین ایران که درنتیجه سیاست‌های غیر دموکراتیک و تمرکزگرایانه اقتصادی حاکمیت ایران بروز پیدا می‌کند، حساسیت روح جمعی ترکان ایران و آزربایجان جنوبی به مسئله اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان ، مسئله تروریسم پ ک ک و پژاک، آسیمیلاسیون فارسی و بیداری روح ملی در میان ترکان در ایران و جایگاه ویژه و استراتژیک آزربایجان جنوبی و ترکان ایران و نقشی که می‌توانند به‌عنوان بازیگر سیاسی و اجتماعی در منطقه بازی کنند ازجمله مواردی بودند که دکتر هیئت در سخنرانی خود بدان‌ها اشاره کرد.

مرکز تحقیقات استراتژیک صاحب قران ترکیه ازجمله مراکز فعال درزمینهٔ تحقیقات استراتژیک مرتبط با مسائل روز خاورمیانه و جهان در ترکیه محسوب می‌شود که ریاست آن را دکتر سلیمان اردم دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم سیاسی از دانشگاه هاروارد آمریکا بر عهده دارد.