آذوح: آیدین ذاکری فعال ملی آزربایجان اهل شهر مشگین شهر "خیاو" در دادگاه تجدید نظر اردبیل از اتهام وارده تبرئه شد.

شاکی آقای آیدین ذاکری دادستان عمومی و انقلاب مشگین شهر بود که به رای بدوی صادره اعتراض کرده اند.

اداره اطلاعات مشگین شهر فعالیت هایی نظیر خواندن شعر و صحبت کردن با زبان تورکی را به عنوان اتهام تبلیغ علیه نظام به دادگاه ارائه داده است.

دی ماه سال گذشته در جلسه دادگاه، قاضی پرونده خواستار نوشتن دفاعیه به زبان فارسی شد که متعاقبا آیدین ذاکری شروع به نوشتن دفاعیه به زبان ترکی کرد، به دنبال این اتفاق مانع از نوشتن این فعال ترک به زبان تورکی و بصورت اجباری خواستار نوشتن دفاعیه به زبان فارسی شده بودند که آیدین ذاکری از نوشتن دفاعیه به زبان فارسی امتناع و صحن دادگاه را ترک نمود.

آیدین ذاکری در آن زمان به خاطر به خاطر برگزاری مراسم عروسی و سخنرانی تعداد زیادی از فعالان ملی بویژه جناب عباس لسانی و پوشیدن لباس سنتی آزربایجانی و خواندن شعر در آن مراسم به دادگاه انقلاب احضار شده بود.

آیدین ذاکری در 24 مرداد سال 1393 هم که به همراه تعدادی دیگر از فعالین ملی ومدنی شهرهای استان اردبیل و دیگر شهرها که قصد صعود به قله ساوالان را داشتند، از سوی  ماموران امنیتی برای مدتی موقت بازداشت گردیده بود.

تاریخ 24 اسفند 1393 هجری شمسی آیدین ذاکری پس از3 هفته بازداشت با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان این شهر آزاد شده بود.

وی روز 2 اسفند 1393 هجری شمسی مصادف با روز جهانی زبان مادری در محل کارش در روستای قره درویش شهرستان مشگین شهر بازداشت شده بود. مقامات حکومت ایران در زمان بازداشت آیدین ذاکری  قالیشویی متعلق به وی را در روستای قره درویش مشگین شهر پلمپ نموده بودند.

آیدین ذاکری همچنین روز 10 خرداد 1388 هجری شمسی به همراه چند تن دیگر از فعالان مدنی مشگین شهر از سوی ماموران اداره اطلاعات مشگین شهر بازداشت شده بود.

پس از آن، این فعال آزربایجانی در دادگاه انقلاب مشگین شهر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به 9 ماه حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم در شعبه 3 دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به جزای نقدی تغییر یافت.