آذوح: کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل پس از چندین بار تحصن و اعتراض نسبت به پرداخت نشدن حق و حقوشان این بار به صورت شبانه در مقابل استانداری اردبیل تحصن کردند

به گزارش تسنیم، بلاتکلیفی و نامعلوم بودن وضعیت شغلی و پرداخت نشدن حق و حقوق کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل که هر از گاهی آنان را به تحصن و اعتراض وا می‌دارد این بار سبب شد تا به صورت شبانه در مقابل استانداری اردبیل جمع شده و از مسئولان برای دریافت مطالباتشان مساعدت بخواهند.

کارکنان این واحد تولیدی به دنبال ۱۷ ماه حقوق معوقه، وضعیت نامعلوم شغلی و واریز نشدن بیمه، شبانه در مقابل استانداری اردبیل تحصن کرده و اعتراض خود را نسبت به عدم رسیدگی به این وضعیت و بلاتکلیفی خود اعلام کردند.

این تحصن که صبح نیز ادامه داشته از سوی مسئولان پاسخی شفاف به تجمع‌کنندگان داده نشده و همچنان کارگران معترض که به دنبال احقاق حق و حقوق خودشان هستند به تحصن و تجمع خود ادامه داده و خواستار پاسخگویی مسئولان امر در این زمینه هستند.

این چندمین بار است که کارگران این کارخانه در محل‌های مختلف اعم از دفتر امام جمعه اردبیل، استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تجمع کرده و نسبت به این وضعیت شغلی اعتراض خود را اعلام کرده‌اند اما با وجود برخی وعده و وعیدها در این زمینه هنوز اقدامی انجام نشده است.

لزوم رسیدگی اساسی به بلاتکلیفی کارگران ذوب‌آهن اردبیل

این اعتراضات که چندی پیش به دفتر امام جمعه اردبیل نیز کشیده شد به دنبال آن نماینده ولی فقیه در استان در مسجد میرزا علی‌اکبر اردبیل با کارگران دیدار کرده و تاکید بر برطرف کردن مشکلات کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل داشته و مسئولان را نسبت به برطرف کردن سریع این بلاتکلیفی‌ها توصیه اساسی کرد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی با اشاره به ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن اردبیل برای جذب هزاران کارگر گفت: این کارخانه به دلیل مشکلات مدیریتی و اداره این واحد بزرگ توسط کسی که اصلا صلاحیت مدیریتی ندارد زمینه‌ساز مشکلات زیادی برای کارگران تلاشگر این کارخانه شده که باید برای برطرف کردن این چاره‌اندیشی اساسی کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر مدیریت نامناسب این مجموعه، اقدام دولتمردان در زمینه تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما نیز مناسب نبوده است، افزود: مشکلات کارگران این کارخانه به جایی رسیده که هر روز از کانال‌های خارجی پخش می‌شود و این شایسته استان اردبیل نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اظهار کرد: از مسئولان می‌خواهم این مشکل را با جدیت هر چه تمام دنبال کرده و برطرف کنند، چرا که اگر به وضع موجود رسیدگی نشود همه و از جمله شخص بنده سوء ظن خواهیم کرد که حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و باید بدانیم که بزرگ‌ترین هنر یک مسئول این است که طبقات پایین جامعه را درک کند.

رسیدگی دادستانی به مشکلات کارگران ذوب‌آهن

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز با تاکید بر رسیدگی مناسب به وضعیت کارگران این کارخانه گفت: عملکرد برخی نهادهای دولتی و اجرایی اردبیل در بی‌توجهی به مسائل کارگری و عدم مداخله جدی در برطرف کردن مشکلات کارگران قابل قبول نیست.

ناصر عتباتی بیان کرد: متأسفانه خروجی جلسات کمیسیون کارگری نتایج مثبتی ندارد و در حال حاضر نیز برای افردی که در داخل مجموعه ذوب آهن اردبیل مشغول به‌کار هستند اگر نهادهای مربوطه برای پرداخت حق و حقوق این افراد نیز فکری نکنند، قطعا مشکلات این کارگران افزایش پیدا می‌کند.

عتباتی با بیان اینکه متاسفانه برخی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذار کارخانه ذوب‌آهن اردبیل تعلل کرده‌اند، گفت: انتظار داریم در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حمایت شود نه اینکه موانعی بر سر راه‌شان گذاشته شود.

با وجود تاکیدات مبنی بر برطرف کردن مشکلات کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل و انعکاس گسترده تحصن و اعتراض این کارگران انتظار می‌رود که مسئولان امر رسیدگی لازم را به وضعیت شغلی و حقوق معوقه و بیمه این افرد داشته و از ادامه این رند تجمع‌های اعتراضی و صنفی جلوگیری کنند تا دیگر شعار کسی فریادرس ما نیست از سوی این کارگران شنیده نشود.