آذوح: شب 6 مرداد تعدادی از فعالین ترک آذربایجانی که در شهر اردبیل در حال پخش شبنامه و نصب پوستر های سیامک میرزایی بوده اند، توسط ماموران اطلاعاتی این شهر دستگیر و بازداشت شده اند.

هویت این فعالان مهدی اصلانی، محمد میرزایی، مجید موسوی، میلاد عباسی و طاهر اعلام شده است.

سیامک میرزایی فارغ‌التحصیل مهندسی تولیدات دامی، دانشجوی منع تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس و از فعالان مدافع حقوق ترک‌ها در ایران است که از بیست‌ و چهارم تیرماه سال 1395 در پارس‌آباد مغان بازداشت و جهت بازجویی‌ به بازداشتگاه اوین در شهر تهران منتقل شد‌.

میرزایی پس از چهار ماه «بازجویی» دربند 209 بازداشتگاه اوین در بیست و دوم آبان ماه 1395 به بند هشت عمومی زندان اوین منتقل و از آن زمان تاکنون در همان بند نگهداری می‌شود.

این فعال ملی و سیاسی محبوس در زندان اوین از طرف دادگاه انقلاب بهارستان به ریاست قاضی رجبی به 10 سال حبس و دوسال تبعید به اتهام تشکیل جمعیت و گروه جهت بر هم زدن امنیت کشور محکوم شده است.

پیش‌تر، بهرام رجبی بازپرس پرونده به پدر این شهروند اعلام کرده بود که تیم امنیتی پرونده از وی خواسته‌اند که حتی با تودیع وثیقه سنگین یک میلیارد تومانی جهت آزادی موقت این فعال سیاسی موافقت به عمل‌آورده نشود.

سیامک میرزایی قبل از این نیز در سال‌های 85، 86، 89 و 90 توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در مراجع قضایی مربوطه مورد محاکمه قرارگرفته بود.

اداره اطلاعات و اطلاعات نیروی انتظامی در سال 90 با طرح دو شکایت جداگانه‌ و درمجموع صدور 5 سال حبس برای این فعال را رقم زدند.