چاپ

 

آذوح: روز گذشته، جلسه رسیدگی به اتهامات حبیب ساسانیان که در سی و پنجمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود به سر می برد و پنج متهم دیگر پرونده موسوم به تشکیل جمعیت علیه حکومت ایران بدون حضور این فعال ملی و مدنی ترک در محل دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.

روز دوشنبه، 26 تیرماه سال جاری، جلسه رسیدگی به اتهامات شش فعال ملی و مدنی آذربایجانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز بدون حضور حبیب ساسانیان برگزار شد.

روز گذشته، جلسه رسیدگی به اتهامات  آقایان مهدی جوادزاده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی و یونس رحیمی، بدون حضور حبیب ساسانیان برگزار شد و تا ساعت 9 شب به طول انجامید. متهمان در انتظار ابلاغ حکم هستند.

باتوجه به خودداری حبیب ساسانیان از حضور در جلسات قبلی دادگاه، ممکن است حکم این زندانی سیاسی ترک به صورت غیابی صادر و کتبا به وی ابلاغ شود.

حبیب ساسانیان زندانی محبوس در بند 12 زندان مرکزی تبریز، که بیش از یک سال است که به دلیل عدم توان تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی، به صورت بلاتکلیف در زندان به سر میبرد، از 23 خردادماه سال جاری اعتصاب غذای اعتراضی خود در آغاز کرده است. خانواده این زندانی سیاسی از وضعیت جسمی وی ابراز نگرانی کرده اند.

حبیب ساسانیان شاعر اردبیلی در سی و چهارمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود در حالی که از بیماری فشار خون شدید و بیماری صرع رنج می برد، در شرایط نامناسب جسمی در حالی که از درد شدید در ناحیه معده و کلیه رنج می برد، کماکان در زندان تبریز نگهداری می شود. طی روز های اخیر، این زندانی لخته های خون بالا آورده است که احتمال ابتلای وی به زخم معده را محتمل می کند.

اخیرا حبیب ساسانیان، به بهانه دیدار با دادیار ناظر بر زندان، جهت برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات وی و هم پرونده ای هایش، به دادگاه انقلاب تبریز منتقل شد اما با مخالفت وی از حضور در جلسه، دادگاه این فعالین برگزار نشد.

گفتنی است، 30 خردادماه 1396، جلسه رسیدگی به اتهامات وی به دلیل عدم حضور وکیل و خودداری این زندانی از حضور در دادگاه به دلیل عدم ابلاغ قبلی، برگزار نشد بنابراین برگزاری این جلسه به 26 تیرماه 1396 موکول شد.

حبیب ساسانیان که مبتلا به تشنج (صرع) است، مجبور به مصرف داروی ضد تشنج کاربامازپین است. علیرغم مصرف این دارو شرایط اعتصاب غذا بر بیماری او تاثیر منفی گذاشته و در چندین مرحله حملات صرع او در زندان بروز کرده است.

حبیب ساسانیان متاهل و دارای دو فرزند 11 و 15 ساله است که در پی بازداشت وی، وضعیت زندگی این خانواده در نبود پدر، نابسامان شده است و همچنین مشکلاتی از جمله مشکلات مالی را برای آنان به وجود آورده است؛ این خانواده که اجاره نشین هستند، تامین هزینه های رفت و آمد به زندان  و زندگی برایشان دشوار است.

این زندانی 26 اردیبهشت ماه 1395 همراه پنج فعال ترک دیگر به نامهای مهدی جوادزاده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی و یونس رحیمی، در شهر اردبیل بازداشت شد. سیستم قضایی و اطلاعاتی حکومت ایران اتهامات کذبی را متوجه این فعالان مدنی کرده است که توسط این فعالان بشدت رد شده است.

حبیب ساسانیان در حال حاضر در سی و ششمین روز اعتصاب غذای خود بسر می برد و وضعیت وی وخیم گزارش شده است.

سه شنبه به مورخه 26 تیرماه، همسر حبیب ساسانیان در ملاقاتی که با وی در زندان تبریز داشته است، از وضعیت وخیم جسمانی وی خبر داده است،به طوری که در بدو ملاقات وی را نشناخته است. همسر حبیب ساسانیان همچنین از درد کلیه و معده شوهرش خبر داده و اعلام کرده است که حبیب نزدیک به 15 کیلو وزن کم کرده است.