آذوح: استاد دانشگاه ارومیه گفت: متاسفانه تا آخر شهریور ماه امسال بیش از نیمی از دریاچه ارومیه دوباره خشک خواهد شد و کمتر از یک میلیارد متر مکعب در دریاچه آب باقی خواهند ماند.

به گزارش نصر، آق ادامه داد: متاسفانه تا آخر شهریور ماه امسال بیش از نیمی از دریاچه ارومیه دوباره خشک خواهد شد و کمتر از یک میلیارد متر مکعب در دریاچه آب باقی خواهند ماند و این یعنی زحماتی که برای دریاچه تا کنون شیده شده، بر باد خواهد رفت.

رئیس سابق پژوهشگاه آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه گفت: تا پایان سال 96 باید 5 میلیارد متر مکعب در دریاچه ارومیه آب باشد، اما الان 2 میلیارد متر مکعب در دریاچه آب وجود دارد؛ ستاد می گوید دولت بودجه ستاد احیا را نداده است، اما این مسائل قابل پذیرش نیست.

دکتر ناصر آق در خصوص رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه از سدها، گفت: وزارت نیرو تا زمانی که سدها سرریز نشوند، حقابه دریاچه را رهاسازی نمی کند. در سال جاری که بارندگی کمتر بوده، حقابه کمتری برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده، چرا که وزارت نیرو اولویت های دیگری دارد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما عدم استفاده از نیروهای علمی است. هیچ وقت از ما نمی پرسند که وضع دریاچه چگونه هست و چه باید کرد؟ عمق متوسط دریاچه ارومیه الان زیر یک متر است و این یعنی با تبخیر شدید آب دریاچه تا اواسط مهر ماه حداقل 60 سانتی متر تبخیر خواهیم داشت و هر جایی از دریاچه که کمتر از 60 سانتی متر عمق داشته باشد، دوباره خشک خواهد شد.

این استاد دانشگاه ارومیه افزود: این نشان می دهد کارهای ما واقعا جواب نداده است، ما که دریاچه فصلی نمی خواهیم. طرح های احیای دریاچه ارومیه باید به صورت واقع بینانه اجرایی شوند.

urmu golu