آذوح: جمعی از نویسندگان آذربایجان شمالی در حمایت از شاعران و نویسندگان زندانی آذربایجان جنوبی در زندان‌های ایران به حسن روحانی نامه‌ای ارسال کردند. آنان در این نامه خواستار لغو حکم ناعادلانه فعالین ملی مدنی آذربایجان جنوبی بخصوص سیامک میرزایی شدند.

روزنامه سیاسی اجتماعی شرق متعلق به آذربایجان شمالی امروز 1 جولای 2017 متن نامه‌ای را به زبان ترکی آذربایجانی را منتشر نمود. این نامه از طرف جمعی از نویسندگان، شاعران، روزنامه‌نگاران، مترجمان، فیلسوفان و روشنفکران آذربایجان "شمالی" امضاشده است و خطاب به رئیس‌جمهور ایران است.

این نویسندگان در ابتدا با نوشتن چند جمله احترامات خود را به حسن روحانی ابراز داشتند و بعد دلیل نوشتن این نامه را چنین بیان داشتند:

قسمتی از خلاصه نامه چنین است:

ما با ترک‌های آذربایجانی که در اراضی جمهوری اسلامی ایران ساکن هستند هم‌زبان، هم‌مذهب و هم‌خانواده هستیم. این رابطه برادری، هم‌خونی و هم نوعی تأثیر به سزایی در روابط سیاسی، اقتصادی و استراتژی‌های بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان "شمالی" دارد. ما با کشور و ملت همسایه‌مان زبان، فرهنگ و ایمان مشترکی داریم و امیدواریم که این روابط فرهنگی بین دو کشور تقویت یابند و روابط علمی، ادبی، سیاسی و اقتصادی ما روزبه‌روز قوی‌تر شود.

زبان، فرهنگ، تمدن از بزرگ‌ترین دستاوردها و موفقیت‌های بشر هستند. همچنین "زبان خانه هستی است" " .Dil varlığın evidir"

جنابعالی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار جهت تأسیس فرهنگستان زبان ترکی وعده‌هایی داده بودید. بر این اساس، توجه و اهمیت شما به زبان ترکی آذربایجانی قابل‌ستایش و سزاوار قدردانی است. ولی متأسفانه این فرهنگستان تا به امروز تأسیس نشده است.

همان‌طور که می‌دانید تعداد زیادی از هم‌زبانان و هم‌خونان ما به دلیل خواستار رسمی شدن زبان ترکی آذربایجانی در مدارس مدت‌هاست که در زندان به سر می‌برند.

یکی از این زندانیان سیامک میرزایی است که از 14 جولای 2016 در زندان اوین تهران زندانی‌شده و متأسفانه به 10 سال حبس تعزیری و 2 سال تبعید به شهر طبس خراسان محکوم‌شده است. اما در حال حاضر حکم صادره قطعی نشده است. سیامک میرزایی در اعتراض به این حکم ناعادلانه از 18 ژوئن 2017 به مدت 13 روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. همسر او، خانواده وی و دوستانش نگران وضع جسمی و سلامتی این نویسنده و شاعر هستند. جان سیامک میرزایی درخطر است. لطفاً برای توقف ساختن اعتصاب غذای سیامک میرزایی کمک کنید.

ما نویسندگان مستقل، شاعران، روزنامه‌نگاران، فیلسوف و روشنفکران آذربایجان "شمالی" از شما درخواست آزادی سیامک میرزایی را داریم.

...

امیدواریم با کمک شما این حکم سنگین و ناعادلانه سیامک میرزایی لغو شود.

...

امضاکنندگان این نامه جمعی از نویسندگان، شاعران، روزنامه‌نگاران، مترجمان، فیلسوفان و روشنفکران آذربایجان "شمالی" به شرح ذیل هستند:

1- Aqşin Yenisey (ترکیه)

2- Züleyxa NaEl Şirinova (آذربایجان شمالی)

3- Aqşin Evrәn (آذربایجان شمالی)

4- Araz Gündüz (روسیه)

5- Niyazi Mehdi (آذربایجان شمالی)

6- Zümrüd Yağmur (آذربایجان شمالی)

7- Vahid Qazi (Sveç)

8- Jalә İsmayıl (Polşa)

9- Rәşad Mәcid (آذربایجان شمالی)

10- Bilal Alarlı (آذربایجان شمالی)

11- Eldәniz Quliye (آذربایجان شمالی)

12- Sultan Mirzәli (روسیه)

13- Әşrәf Hüseynli (آذربایجان شمالی)

14- Әliş Әvәz (روسیه)

15- Zahir Әzәmәt (آذربایجان شمالی)

16- Mübariz Örәn (آذربایجان شمالی)

17- Seyfәddin Altaylı (ترکیه)

18- Namiq Hüseynova (آذربایجان شمالی)

19- Şәhriyar Delgerani (آذربایجان شمالی)

20- Vәfa Naqı (ترکیه)

21- Azad Qaradәrәli (آذربایجان شمالی)

22- Yeganә Hacıyeva (آذربایجان شمالی)

23- Alov İnanna Eyvazova (آلمان)

24- Natiq Adilov (آذربایجان شمالی)

25- Dilqәm Әhmәd (آذربایجان شمالی)

26- Nәrmin Kamal (آذربایجان شمالی)

27- Ağalar Qut (آلمان)

28- Yasәmәn Qaraqoyunlu (آذربایجان شمالی)

29- Emin Aslan (آذربایجان شمالی)

30- Murad Köhnәqala (آذربایجان شمالی)

31- Çingiz Hüseynov (آذربایجان شمالی)