rasoul razavi

آذوح: رسول رضوی فعال ملی و مدنی ترک آذربایجانی ساکن تبریز پس از تحمل 13 ماه حبس تعزیری، از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

گوناز تی وی: رسول رضوی فعال ملی  مدنی آزربایجان از تاریخ 4 فروردین ماه سال جاری برای اجرای حکم 13 ماه حبس تعزیری به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.

طبق این گزارش اجرای حکم 13 ماه حبس تعزیری رسول رضوی قرار بود از تاریخ 12 دی ماه سال 1305 شمسی به اجرا گذاشته شود اما با احتساب ایام بازداشت، اجرای حکم به تاریخ 4 فروردین سال جاری موکول شده بود.

حکم 13 ماه حبس تعزیری در پی دستگیری و بازداشت وی در اعتراض ملت ترک آذربایجان جنوبی به برنامه تلویزیونی نژادپرستانه فیتیله در آبان ماه سال 1394  شمسی صادر شده بود.

رسول رضوی که در سالیان گذشته بارها بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته است در آبان ماه سال 1394 شمسی به دلیل اعتراض به اهانت برنامه‌ی نژادپرستانه فیتیله به تحمل 13 ماه حبس محکوم شد. این حکم از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز بدون محاکمه و به صورت غیابی صادر گردیده بود.

رسول رضوی روز 21 آبان 1394 شمسی در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در شهر تبریز بازداشت شد. بعد از بازداشت مسئولان قضایی پرونده قبلی وی را به اجرا گذاشته و این فعال را روانه زندان مرکزی تبریز کردند.

پیشتردر مهرماه سال 1394، رسول رضوی به همراه حسین رخشانی‌کیا و سئویندیک لطفی از سوی شعبه 2 دادگاه انقلاب تبریز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به 6 ماه حبس تعزیری و 6 ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال محکوم کرد.

این حکم پس از بازداشت وی در روز قدس و تجمع فعالان مدنی در حمایت از مسلمانان تُرک اویغور صادر شد.

در آن زمان گزارش شده بود، وزارت اطلاعات در تلاش است حکم 6 ماه تعلیقی وی را نیز به اجرا درآورد و این فعال آذربایجانی را به 1 سال حبس تعزیری محکوم نماید.

رسول رضوی روز 12 اسفند1393 شمسی با قبول درخواست آزادی مشروط از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. تیر ماه سال 1393 شمسی باقرپور رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز رسول رضوی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به 1 سال حبس تعزیری محکوم نمود. این حکم در جریان بازداشت این فعال آذربایجانی در روز 13 آذر 1393 صادر شده بود.

رضوی  همچنین روز 26 فروردین 1393  به همراه حسین علی محمدی و طه کرمانی پس از نزدیک به 5 ماه بازداشت موقت به قید وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

گفته می شود آقای رضوی در زمان بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به شدت مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفته بود.

پیشتر وی روز 13 فرودین 1389 شمسی به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی به خشک شدن دریاچه اورمیه به همراه بیش از 100 تن از تجمع کنندگان در پل شهید کلانتری بازداشت شد.

پس از آن روز 17 مهر 1390 به هنگام بازگشت از محل کار از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از تحمل 16 روز بازداشت موقت به قید قرار وثیقه 30 میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

رسول رضوی از روز12  مهر 1395  در اعتراض به احکام صادره دادگاه انقلاب و فشار نیروهای امنیتی در خصوص روند پرونده اش دست به اعتصاب غذای زده بود که روز سه‌شنبه 25 آبان 1395  به اعتصاب غذای خود پایان داد.

سازمان عفو بین‌‌الملل در حمایت از رسول رضوی و مرتضی مرادپور و چند زندانی عقیدتی دیگر در اعتصاب غذا در ایران فراخوان داد و خواستار نوشتن نامه از طرق مختلف به مقامات ایران با خواست آزادی فوری و بی قیدوشرط ایشان شده بود.