آذوح: رحیم غلامی فعال ملی-مدنی آزربایجان به دادگاه انقلاب اهر احضار شد

رحیم غلامی فعال ملی و مدنی  آزربایجان ساکن اردبیل به دادگاه انقلاب اهر احضار شد.

طبق احضاریه ای که آقای غلامی دریافت کرده است، وی بایستی در تاریخ هفدهم مرداد سال جاری در ساعت ده صبح جهت ارائه دفاعیات خود در دادگاه انقلاب حاضر شود.

اتهام آقای غلامی در احضاریه " تشکیل و اداره دستجات مخالف نظام به قصد بر هم زدن نظم و امنیت کشور" ذکر شده است.  آقای غلامی در رابطه با پرونده روز جهانی زبان مادری در تاریخ ۱اسفند۹۲ به دادگاه انقلاب اهر احضار شده است.

پنجشنبه ۱اسفند۹۲ در آستانه روز جهانی زبان مادری قریب به ۱۰۰ تن از فعالان ملی – مدنی آزربایجانی در شهر اهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بودند که آقای غلامی هم در بین بازداشت شدگان بود که بعد از مدتی بازداشت در اهر به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شده بود.

ایشان شاعر،روزنامه نگار بوده و با نشریات مختلف شهر اردبیل سابقه همکاری داشته اند و در سالهای ۱۳۸۴-۱۳۸۵ مدیر مسئول بخش تورکی روزنامه آوای اردبیل بوده اند.

همچنین آقای غلامی در زمینه فولکلور آذربایجان دارای تحقیقات فراوانی است ، و بارها مطالب ایشان در روزنامه های شمالغرب همچون نوید آزربایجان نشر گردیده است.

ایشان بارها در سالهای ۱۳۸۲-۱۳۸۵ از سوی مامورین امنیتی مورد تهدید قرار گرفته اند، و برای اولین بار در ۵ خرداد ۱۳۸۵ یک روز قبل از تظاهرات مردم اردبیل در اعتراض به توهین روزنامه ایران بازداشت شده بودند.  پس از ۸ روز حضور در سلول انفرادی اداره اطلاعات اردبیل به بند عمومی زندان اردبیل فرستاده شده ودر ۱۶ خرداد سال ۱۳۸۵ با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده اند.

در ادامه این روزنامه نگار آزربایجانی ۲۲ فروردین ۸۷ توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل در منزلش بازداشت و به اتهام عضویت در گروه جهت برهم زدن امنیت ملی از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل به پنج سال حبس توام با تبعید به زندان همدان محکوم شده بود. چندی بعد دادگاه تجدید نظر استان اردبیل اتهام اولیه را رد و اتهام تبلیغ علیه نطام را به غلامی نسبت داد و وی را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. غلامی در طول دوره بازجویی در اداره اطلاعات اردبیل شکنجه شده است و رئیس زندان اردبیل این زندانی سیاسی آزربایجانی را در دوره محکومیتش در زندان اردبیل مورد توهین و آزار و اذیت قرار می داد. ایشان روز جمعه ۲۳ مهر ۸۹ پس از تحمل دوره یکساله حبس از زندان اردبیل آزاد شد.

آقای غلامی در خرداد ۱۳۹۰ پس از شرکت در مراسم شهدای سال ۸۵ سولدوز در ارومیه بهمرا ۱۸ تن از فعالین دستگیر و پس از یک روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه آزاد گردید.

ایشان در ۲۰شهریور ۱۳۹۰ در جریان اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه پس از خارج شدن از مغازه آقای لسانی همراه محمد بدلی، طاها هاشم پور، حسین عبادالهی و حمید واثق دستگیر شده و پس گذراندن یک ماه در بازداشت گاه اداره اطلاعات و زندان اردبیل با قرار وثیقه آزاد شدند.

ایشان در شهریور ۱۳۹۱ که برای شرکت در مراسم یادبود ابراهیم جعفر زاده عازم شهرستان خوی بود به همراه ۱۲ تن از دیگر فعالین ملی بازداشت و پس از ۳ روز از زندان آزاد گردید.

این فعال ملی در جریان مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در شهر بهمراه حدود ۸۰ تن از فعالین دیگر بازداشت و پس از دو هفته با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

آقای غلامی در مورخه ۲۳ مرداد ماه سال ۹۳ روز پنجشنبه حوالی ساعت ۲۰ در پناهگاه کوه سبلان دستگیر و پس از مدتی آزاد شد.

آقای غلامی همچنین در اعتراض به برنامه نژادپرستانه فتیله در آبان ماه ۹۴ که از شبکه دوی سیما پخش شد در شهر اردبیل دستگیر و بعد از مدتی بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود.

آذوح

photo 2017 06 25 02 02 20