آذوح: رئیس ستاد احیای دریاچه اورمیه گفت: در سال گذشته حدود 650 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد، برای سال جاری نیز می‌بایست حدود هزار و 700 میلیارد تومان اختصاص داده شود.

به گزارش یول‌پرس به نقل از خانه ملت؛ عیسی کلانتری در پاسخ به ابهامات مطرح درباره وضعیت دریاچه اورمیه و تعلیق دفتر ستاد در منطقه، گفت: دفتر ستاد احیا در منطقه اورمیه نسبت به استخدام نیروهای مازاد پرداخته بود لذا همکاری ستاد احیای دریاچه اورمیه با این افراد در منطقه قطع شد اما دفتر ستاد با نیروهای مورد نیاز در منطقه هنوز پابرجاست.

کلانتری در خصوص میزان اعتبارات تزریق شده به ستاد احیا دریاچه اورمیه، گفت: در سال گذشته حدود ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد، برای سال جاری نیز می‌بایست حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود. در حقیقت اعتبارات دریاچه اورمیه از دو منبع تامین می‌شود یکی از بودجه صندوق توسعه ملی که به قرارگاه اختصاص پیدا می‌کند و دیگری از محل مواد ۱۰ و ۱۲ بودجه است که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان آن در اسفند ۹۵ به ستاد احیا اختصاص داده شد در حقیقت در سال گذشته تنها ۳۵ درصد از اعتبارات احیا دریاچه اورمیه تخصیص داده شد.

کلانتری در توضیح علل کاهش تراز سطح آب دریاچه در روزهای اخیر و در پاسخ به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه افزایش تراز سطح آب دریاچه به دلیل سیلاب‌های اخیر بوده است، گفت: متاسفانه کل بارش استان آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد کمتر شده است، بنابراین کاهش تراز سطح آب طبیعی است. از سوی دیگر سطح آب دریاچه با آغاز فصل گرما به دلیل کاهش ورودی آب به دریاچه و افزایش خروجی به دلیل تبخیر کم می‌شود به نوعی که تراز سطح آب کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ایستگاه‌های بارش از اول مهر تا ۱۷ بهمن حوضه آبریز دریاچه اورمیه، میانگین در سال‌های ۹۰-۹۱، ۲۰۹ میلیمتر، سال ۹۱-۹۲، ۲۶۷ میلیمتر، سال ۹۲-۹۳، ۲۲۱ میلیمتر، سال ۹۳-۹۴، ۲۹۹ میلیمتر و در سال‌های ۹۴-۹۵ به ۱۵۵ میلیمتر رسیده است، بنابراین ضمن افزایش تبخیر به دلیل گرمای هوا با کاهش ورودی آب به دریاچه هم روبه رو بوده‌ایم.

urmu golu