آذوح: تجمع شماری از اهالی روستای آغ‌دره شهرستان تکاب (تیکان تپه) در استان آذربایجان غربی بر سر یافتن شغل در معدن طلا به درگیری منجر شده است.

بنابر گزارش خبرگزاری ایلنا در جریان این درگیری که روز پنجشنبه (۲۵ خرداد) رخ داده و با مداخله نیروی انتظامی پایان یافته است، حدود ۱۳ نفر مجروح شده‌اند.

نیروی انتظامی با یورش به سمت تجمع "صلح آمیز" در آق‌دره چندین نفر را زخمی و عده‌ای را هم بازداشت کرده است.

در ویدیویی که در اینترنت منتشر شده چند زن در حالت بیهوش روی زمین دیده می‌شوند.

یک شاهد عینی گفته که نیروی انتظامی "برای پایان دادن به تحصن مسالمت آمیز ما، متوسل به زور شد. زنان می‌خواستند از این اقدام جلوگیری کنند ولی آنها هر کسی را کە اعتراض می‌کرد، کتک می‌زدند".

در گزارشی که خبرگزاری ایلنا از این واقعه تنظیم کرده آمده است که شماری از مجروحان از اهالی شاغل و بعضی هم از جویندگان کار بوده‌اند.

سال گذشته نیز ١٧ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره کە در اعتراضات کارگری دیماه سال ۱۹۹۳ شرکت داشتند، تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

آنها جزو ۳۵۰ کارگری بودند که در اعتراض به بیکاری از سوی شرکت پویا زرکان، پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌دره دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

پس از این اعتراضات کارفرمای معدن به اتهام ایجاد اغتشاش و همچنین یکی از نگهبانان با ادعای مجروح شدن از طرف کارگران، از آنها شکایت کرد و برای ۱۷ نفر از کارگران معترض پرونده قضایی تشکیل شد.

سرانجام این کارگران به مجازات‌های حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و تحمل ضربات شلاق محکوم شدند که "با گذشت شاکی" حبس تعزیری آنها لغو شد، اما سایر مجازات‌های آنها به اجرا درآمد.

report