آذوح: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ ولادت استان آذربایجان‌شرقی رتبه ۲۱ را در کشور داشته و نرخ فوت ثبت شده رتبه سوم را دارد و در نرخ ازدواج رتبه ۱۶ و در نرخ طلاق رتبه ۱۴ را دارد.

به گزارش یول‌پرس، پروین اشراقی ظهر امروز در نشست کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به نقش اساسی زنان در توسعه جامعه‌ اظهار داشت: ۴۹٫۳۳ درصد از جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند که ۷۲ درصد آن را زنان شهری و ۲۷٫۶ درصد را زنان روستایی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی زنان استان بر اساس سرشماری سال ۹۰ ۷۶٫۷ درصد است، افزود: همچنین تعداد کار‌آفرینان زن استان ۷۲۶ نفر و زنان سرپرست خانوار ۱۱۸ هزار نفر و واحدهای صنعتی با مدیریت زنان ۲۴ مورد و سازمان‌های مردم نهاد با مدیریت زنان ۱۲۳ مورد و صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی و عشایری با مدیریت زنان ۳۷ مورد است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی در خصوص آمار اشتغال زنان استان، ادامه داد: در استان بر اساس آمار سال ۹۴ نرخ مشارکت اقتصادی۱۴٫۶ درصد بوده که نسبت به کشور وضعیت مطلوبی را داریم و نرخ اشتغال ۹۱٫۱ درصد و نرخ بیکاری ۸٫۹ است.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال زنان در بخش‌های مختلف کشور در بخش کشاورزی ۲۲ درصد و در صنعت ۲۳ درصد و در خدمات ۵۳٫۴ درصد است، گفت: در استان آذربایجان‌شرقی نیز سهم اشتغال زنان در بخش‌های کشاورزی ۳۲٫۸ درصد و در صنعت ۳۹٫۶ درصد و در خدمات ۲۷٫۶ است با توجه به این آمار ما خیلی جاها را داریم که در بخش خدمات و حوزه زنان فرصت برای فعالیت وجود دارد.

اشراقی با بیان اینکه در کل کشور ۷۴ درصد در بخش خصوصی و  ۲۵ درصد عمومی حضور دارند، گفت: اما ۸۴ در بخش خصوصی و ۱۵ درصد در بخش عمومی حضور دارند  همچنین سهم زنان در هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها، ۱۸ درصد در دانشگاه‌های دولتی و ۲۱ درصد در دانشگاه آزاد است.

وی ادامه داد: همچنین سهم  زنان دانشجو که باید بر اساس فعالیت زمان برنامه‌ریزی کنیم، در علوم پایه ۱۰ درصد، در علوم انسانی۵۰ درصد، در بخش کشاورزی ۶ درصد، در فنی و مهندسی ۲۲ درصد و علوم پزشکی ۹٫۱۶ درصد است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ورزشکاران زن ۳۰ درصد هستند، گفت: ۴۰ درصد از دانشجویان استان را دختران تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین در بحث نرخ ولادت استان آذربایجان‌شرقی رتبه ۲۱ را در کشور داشته و نرخ فوت ثبت شده رتبه سوم را دارد و در نرخ ازدواج رتبه ۱۶ و در نرخ طلاق رتبه ۱۴ را دارد.

اشراقی گفت: در راستای توسعه نقش زنان در استان تنظیم و تکمیل اطلس زنان و خانواده استان و اجرای سند توسعه زنان و خانواده استان در دستور کار است

 Azerbaijan