آذوح: جایزه بهترین نویسنده خارجی سال 2017 از سوی موسسه لیت پروم «LITPRM» آلمان به فریبا وفی، نویسنده آذربایجانی اهل تبریز تعلق گرفت.

فریبا وفی نویسنده رمان «ترلان» با به دست آوردن بیشترین آراء از سوی داوران، به عنوان بهترین نویسنده خارجی سال 2017 معرفی شد.

مراسم اهدای جایزه فریبا وفی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار خواهد شد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت (FBF) بزگترین نمایشگاه کتاب جهان براساس شمار ناشران حضور یافته و نیز تعداد بازدید کنندگان است. این نمایشگاه از تاریخ19 الی 23 مهر 1396 (11 تا 15 Oct) در فرانکفورت آلمان برگزار خواهد شد.

بنا به گفته های فریبا وفی،  وی در حسرت نوشتن به زبان مادری اش یعنی ترکی است، فریبا وفی در یکی از مصاحبه هایش با اشاره به این موضوع گفته است: «برای دستیابی به موفقیت حرفه ای ام ناگزیر از انتخاب زبان فارسی برای نوشته هایم بودم در حسرت خلق اثری به زبان مادریم هستم و امیدوارم روزی این اتفاق خوب در زندگی کاری ام بیافتد».

«LITPROM» موسسه‌ای غیردولتی است که با همکاری مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت و البته جمایت مالی دولت آلمان فعالیت می‌کند و هر ساله بهترین آثار منتشرشده در «آسیا»، «آفریقا»، و «آمریکای لاتین» را برای ترجمه به زبان آلمانی برمی‌گزیند و تلاش می‌کند مخاطب‌های آلمانی زبان را با آن اثر خاص آشنا کند.

«ترلان» ماجرای دختری تبریزی است که به دلیل گرایشات سیاسی چپ مجبور می‌شود، به کار نگبهانی مشغول شود. وی برای انجام این کار به همراه دوستش، «رعنا» به تهران می‌آید و وارد مدرسه نظامی می‌شود. علاقه زیادی به مطالعه دارد و همین موضوع سبب می‌شود به نوشتن داستان رو بیاورد.

فریبا وفی خالق آثاری چون «پرنده من» و «رویای تبت» نیز است، داستان‌های این نویسنده آذربایجانی تاکنون به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، سوئدی، عربی، و ژاپنی ترجمه و منتشر شده است.

«فریبا وفی» سال 1341 در شهر «تبریز» به دنیا آمده. اولین مجموعه داستانی وی تحت عنوان «در عمق صفحه» در سال 1375 در نشر «چشمه» و دومین مجموعه وی با نام «حتی وقتی می‌خندیم» در نشر «مرکز» منتشر شده است.

1358456462 vayfdyvlafed