آذوح: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: پسماندهای معدنی و صنایع معدنی مهمترین چالش زیست محیطی پیش روی این استان محسوب می شود.

به گزارش یول‌پرس، سیدرضا موسوی روز شنبه در جمع خبرنگاران به عمده مخاطرات زیست محیطی این استان اشاره کرد و افزود: گروهی از مخاطرات همچون تمام نقاط کشور در زنجان هم وجود دارد که شامل آلودگی هوا، کم آبی و بهره کشی بیش از حد از طبیعت می شود.

وی یادآورشد: عمده ترین مشکل زیست محیطی این استان به طور خاص به فعالیت های معدنی و صنعتی بر می گردد که با توجه به منطقه معدنی بودن زنجان، معدن یکی از فرصت های ارزشمند برای توسعه این منطقه به شمار می رود.

موسوی اظهار کرد: باید در حوزه معدن و صنایع معدنی یک نگرش جدید داشت و در همین راستا از خام فروشی جلوگیری و از آخرین فناوری های فرآوری استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در بحث صنعت سرب و روی با وجود نظارت های بسیار، همچنان کاستی هایی وجود دارد تا بتوان مخاطرات این حوزه برای محیط زیست را به حداقل رساند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص محیط زیست طبیعی که ۱۱ درصد از مساحت این استان را شامل می شود، شکارهای غیر مجاز و توسعه روز افزون جوامع انسانی و تعارض میان این جوامع با حیات وحش از دیگر چالش ها محسوب می شود.

موسوی به روزهای پرخطر و ناسالم این استان طی سال جاری اشاره کرد و تعداد آن را سه روز برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تعداد روزهای پر خطر و ناسالم در این استان طی سال گذشته سه روز بود که عمده منشا آن خارجی و علت آن ذرات ریزتر از ۲٫۵ میکرون بود.

وی تاکید کرد: در صورتی که بهره کشی از طبیعت و محیط زیست با روند فعلی استمرار داشته باشد، امکان ایجاد ریزگردها با منشا داخلی در این استان وجود دارد.

موسوی تصریح کرد: استمرار در بهره برداری بیش از حد از رودخانه قزل اوزن، تخریب مراتع و کاهش پوشش گیاهی می تواند در آینده نه چندان دور زنجان را با این بحران مواجه کند.