آذوح: مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ بیکاری در مقایسه با سال 94 افزایش قابل توجهی داشته است، ادامه داد: در سال 94 نرخ بیکاری استان 7.3 درصد بوده که در اواخر سال گذشته طبق برآورد مرکز آمار ایران به 10.8 درصد رسیده است.

به گزارش یول‌پرس، میر احد حسینی با اشاره به نرخ بیکاری و آمار اشتغال استان اظهار کرد: در آذربایجان شرقی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند و نرخ بیکاری در کشور ۱۲.۴ درصد است، این درحالیست که نرخ بیکاری استان نسبت به کشوری،  کمتر است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در مقایسه با سال ۹۴ افزایش قابل توجهی داشته است، ادامه داد: در سال ۹۴ نرخ بیکاری استان ۷.۳ درصد بوده که در اواخر سال گذشته طبق برآورد مرکز آمار ایران به ۱۰.۸ درصد رسیده است باتوجه به دورقمی بودن نرخ بیکاری در استان باید با ارائه برنامه های موثر نسبت به کاهش این نرخ و پایین آوردن آن در حد یک رقمی تلاش های لازم انجام گیرد.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی علت افزایش نرخ بیکاری را در استان سرمایه گذاری کم دانست و عنوان کرد: اقتصاد سرمایه داری کنونی با کمبود تقاضای موثر مواجه است چراکه هزینه های مصرفی خصوصی و دولتی برای جذب تولید کافی نیست.

حسینی تصریح کرد: درحال حاضر دولت بستری را برای افزایش درآمد ملی و سرمایه گذاری ملی فراهم کرده است به طور مثال ، با موضوع برجام روابط بین المللی تنظیم کرده  و روابط اقتصادی با کشور های همسایه ،اروپا، آمریکا و آفریقا بهبود یافته است، بنابراین با سرمایه گذاری دولتی، خارجی، بین المللی، همسایگی راه های برون رفت از رکود اقتصادی و غلبه بر بیکاری و ایجاد اشتغال است که در سال جاری  می تواند راهگشای اشتغال و پیشرفت های اقتصادی باشد و به واسطه آن می توان اشتغال ایجاد کرد.

وی در خصوص وضعیت فعالیت های بنگاه های زودبازه گفت: در سال گذشته در سطح استان برای پویایی این  بنگاه ها و تثبیت اشتغال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که منجر به فعال شدن کارگاه های تولیدی گردیده است.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی  افزود: در سال جاری نیز برای صنوف تولیدی و بنگاه های کوچک ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با تزریق این میزان به بنگاه ها می توان گشایش ایجاد کرد.

حسینی با بیان اینکه بیشترین ظرفیت اشتغال در استان مرتبط با بخش صنعت است، خاطرنشان کرد: ۲۰.۵ درصد جمعیت شاغل ما در بخش کشاورزی، ۳۸.۷ درصد در بخش خدمات و  ۴۰.۸ درصد نیز جمعیت شاغل ما در بخش صنعت است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال زنان در استان در بخش های مختلف اقتصادی نسبت به سال های گذشته زیاد دیده می شود، افزود: ۸۷.۱ درصد جمعیت شاغل را آقایان و ۱۲.۹ درصد شاغل را زنان تشکیل داده اند و نیاز است سرمایه گذاران خارجی و داخلی احساس امنیت نموده و اقدام به سرمایه گذاری نمایند و در هر بخشی یا طرحی که مزیت بیشتری داشته باشد و بتواند در رونق، درآمد و  سود تاثیر گذار باشد، انتخاب نموده و دولت نیز وظیفه دارد حداکثر کمک لازم را در این زمینه انجام دهد.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به عمده موانع و چالش ها بر سر ایجاد اشتغال اظهار کرد: اشتغال از نظر اقتصادی یک بحث چند وجهی است، دستگاه های زیادی در این امر تاثیرگذار است، دولت بستر را فراهم کرده و در کارهای بزرگ و کوچک باتوجه به اشتغال آن تسهیلات کم بهره را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

حسینی  بر لزوم تنظیم بازار سرمایه، کار، پول، کالا و روابط بین المللی تاکید کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال و رفع موانع پیش روی اشتغال باید در بخش های دولتی، مدیریت را بهبود بخشید و مدل ها و الگو های موفق وتوسعه یافته را شناسایی و معرفی کرد، همچنین آموزش های فنی و حرفه ای را برای تقویت نیروی کار و توانمندی نیروی کار ترویج کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین و مقررات دست و پا گیر جهت سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: با اصلاح این قانون مردم و سرمایه گذاران می تواند در محیط امن و آرامش سرمایه گذاری کنند در نتیجه منجر به  اشتغال ،شکوفایی و رونق اقتصادی شود.

 1358456462 vayfdyvlafed