آذوح: دادستان اردبیل کوتاهی متولیان اداره کار و تامین اجتماعی این استان را در جریان اخراج  ۸۸ کارگر کارخانه ذوب‌آهن اردبیل و بدهی ٣میلیارد تومانی این کارخانه مقصر دانست.

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل، مشکلات «کارگران ذوب آهن اردبیل» نیز مورد بررسی قرار گرفت.

کارخانه ذوب‌آهن اردبیل یکی از معدود کارخانه های موجود در استان اردبیل می باشد که این کارخانه نیز در حال حاضر با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است.

کارخانه ذوب‌آهن اردبیل ۲۳۰ نفر پرسنل دارد که به دلایل مشکلات مالی، سال گذشته مالک این کارخانه آن را به یک مستاجر گیلانی واگذار کرد.

مستاجر گیلانی کارخانه نیز ۸۸ نفر از کارگران آذربایجانی این کارخانه را اخراج کرده و از این بابت در حال حاضر بیش از ٣میلیارد تومان به کارگران خود بدهکار است و حاضر به پرداخت این مبلغ به کارگران اخراجی نیست.

به گقته استاندار اردبیل، «مستاجر معتقد است این تعداد مازاد هستند و معترضین نیز از بین این گروه هستند که برای دریافت بیمه بیکاری و حق‌وحقوق خود اعتراض دارند

دادستان اردبیل «سهل انگاری نهادهای متولی تنظیم روابط بین  کارگر و کارفرما در جریان ذوب آهن» را باعث به وجود آمدن برخی هزینه‌های اضافی برای صاحب این کارخانه دانست.

ناصر عتباتی گفت: «با وجود عدم حضور این کارگران به مدت ١٨ ماه در محل کار خود اداره کار و تأمین اجتماعی به این افراد ترک کار نزده است که این کار باعث ایجاد حق برای این افراد شده است و نزدیک سه میلیارد تومان بدهی معوقی روی دست صاحب کارخانه گذاشته شده است

به گفته دادستان اردبیل، برخی از دستگاهای اجرایی به دلیل اینکه آمار کارگران اخراجی آنها افزایش نیابد مرتکب چنین اقدامی شده‌اند.

در این جلسه صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس ایران نیز خواستار پرداخت مطالبات کارگران شد و گفت:«انتظارمان از مسئولان استان این است که در سریعترین زمان ممکن مشکلات پیش روی این کارخانه را برطرف کنند

در نهایت استاندار اردبیل گفت: با پیگیری‌های انجام شده و تشکیل جلسات مکرر مطالبات بیش از ٣ میلیارد تومانی کارگران اخراج شده ذوب‌آهن پرداخت می‌شود تا دغدغه و نگرانی‌شان برطرف شود.

کارگران ذوب آهن اردبیل طی دو سال گذشته برای دریافت مطالبات خود، چندین بار مقابل استانداری و اداره کل کار استان اردبیل تجمع اعتراضی برپا کرده اند.

آخرین بار روز سه شنبه ٢خردادماه٩٦، کارگران آذربایجانی این کارخانه، در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی و بلاتکلیفی در دریافت مطالبات معوقه شان مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کرده بودند.

 report