آذوح: درباره گروه ماشین سازی تبریز گفتنی ها گفته شده و اکنون نوبت اقدام و عمل دولت است که مادر صنعت ایران را از بلاتکلیفی نجات دهد؛ آیا دولت یازدهم در روزهای پایانی مسئولیت خود پس از سال ها خواهد توانست نقطه پایانی بر مشکلات گروه ماشین سازی تبریز بگذارد؟

به گزارش نصر، با گذشت بیش از یک سال از استعفای دسته جمعی مدیرعامل و هیات مدیره سابق گروه ماشین سازی تبریز در اعتراض به عملکرد سازمان خصوصی سازی در بلاتکلیف نگه داشتن این کارخانه مادر صنعتی، هنوز هم سهام و مدیریت این شرکت تعیین تکلیف نهایی نشده است.

بلاتکلیفی ۱۴ ساله گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز به سبب اهمیت استراتژیک صنعت طراحی و تولید ماشین افزار در توسعه صنعتی، موجب نگرانی عمیق فعالان صنعتی شده و انتقادات تندی را متوجه عملکرد سازمان خصوصی سازی کرده است.

* واگذاری سهام یکی از استراتژیک ترین صنایع ایران به شیوه رد دیون!

از ابتدای سال گذشته وزارت اقتصاد گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز و شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز را به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ایران واگذار کرده است، اما از آنجایی که این صندوق به علت مشکلات مالی از توان لازم برای اداره این شرکت های بزرگ برخوردار نیست، دوباره وکالت فروش سهام گروه ماشین سازی را به سازمان خصوصی سازی سپرده است تا تراژدی بلاتکلیفی مهمترین صنعت کشور باز هم ادامه پیدا کند.

واگذاری گروه ماشین سازی در قالب رد دیون به صندوق فولاد در حالی انجام شده است که مقامات وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی بارها از اقدام دولت گذشته در واگذاری شرکت ها و کارخانه های دولتی در قالب رد دیون انتقاد کرده بودند.

واگذاری سهام این گروه به صورت رد دیون در حالی است که وزیر صنعت و مقامات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بارها بر لزوم بازگشت ماشین سازی تبریز به «ایدرو» و تجهیز و نوسازی خطوط تولید آن تاکید کرده بودند.

* امروز، فردا؛ شاید پس فردا!

به دنبال تلاش ۱۴ ساله و بی سرانجام سازمان خصوصی سازی برای فروش سهام گروه ماشین سازی تبریز “به هر نحو ممکن” که دست آخر به رد دیون سهام این گروه به صندوق بازنشستگی فولاد ختم شد، تلاش ها برای واگذاری سهام این شرکت به «شستا» آغاز شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت با واگذاری سهام این گروه به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی خبر داد، اما تعیین تکلیف و واگذاری سهام این گروه به «شستا» ماه هاست امروز و فردا می شود و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی از واگذاری سهام گروه ماشین سازی به «شستا» حمایت کرده اند و بارها خواستار تسریع در روند کار شده اند، اما با اینکه سازمان خصوصی سازی در پائیز سال گذشته مکلف به تعیین تکلیف نهایی سهام گروه ماشین سازی شده بود، هنوز هم با گذشت حدود ۷ ماه از زمان مقرر تعهد خود را به انجام نرسانیده است.

 * ماشین سازی تبریز وجه المصالحه حل مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد شده است

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت حقوقی سهام گروه ماشین سازی تبریز، به خبرنگار «نصر» گفت: مسئولان مربوطه متاسفانه تا کنون به قول هایی که در خصوص شرکت ماشین سازی تبریز داده اند، عمل نکرده اند و وضعیت بلاتکلیفی این شرکت ادامه دار شده است.

وی در خصوص واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به «شستا»، گفت: در این خصوص توافق لازم انجام شده و وزیر تعاون به سازمان تامین اجتماعی دستورات لازم را داده است، اما برخی ها در تعیین تکلیف نهایی و واگذاری سهام گروه ماشین سازی به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی مسامحه می کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واگذاری سهام گروه ماشین سازی به صورت رد دیون به صندوق بازنشستگی فولاد ایران، گفت: چرا باید کارخانه ای به اهمیت ماشین سازی تبریز به صندوق ورشکسته فولاد داده شود، در حالی که خود این صندوق اوضاع بسیار نا بسامانی دارد.

سعیدی اضافه کرد: به علت اوضاع نا بسامان صندوق بازنشستگی فولاد، دولت این صندوق را به زیر مجموعه وزارت تعاون آورد و سهام چند شرکت از جمله گروه ماشین سازی تبریز را برای حل مشکلات مالی و تامین نقدینگی صندوق بازنشستگی فولاد به این مجموعه واگذار کرد که درست نبود.

وی ادامه داد: دولت بر حسب اعتبار گروه ماشین سازی تبریز به صندوق فولاد یک هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق کرده و این صندوق هم با دادن وکالت به سازمان خصوصی سازی، اجازه فروش سهام ماشین سازی تبریز را برای بازپرداخت بدهی دولت داده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: در حقیقت گروه ماشین سازی تبریز وجه المصالحه حل مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد  قرار گرفته است.

سعیدی با انتقاد شدید از بازیچه شدن صنعت آذربایجان برای حل مشکلات سایر مجموعه ها، گفت: نباید صنعت آذربایجان بازیچه دست برخی مسئولان برای حل مشکلات صندوق ورشکسته فولاد قرار گیرد.

 * سازمان خصوصی سازی فرصت سوزی می کند

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی هم به واگذاری سهام این گروه در قالب رد دیون به صندوق بازنشستگی فولاد ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سهام گروه ماشین سازی قبلا به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده، از وزیر اقتصاد خواسته ایم تا روند واگذاری سهام گروه ماشین سازی به شستا تسریع شود.

مسعود پزشکیان” به لزوم نوسازی خطوط تولید ماشین سازی تبریز تاکید کرد و گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی علاقمند به مدیریت و سرمایه گذاری در گروه ماشین سازی است و قول داده است پس از بر عهده گرفتن مدیریت گروه ماشین سازی تبریز با سرمایه گذاری های جدید در این کارخانه انجام دهد.

وی در خصوص سپری شدن فرصت سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف نهایی گروه ماشین سازی تبریز، گفت: در بحث ماشین سازی تبریز ادامه روند فعلی فرصت سوزی است و هر چه سریع تر باید این شرکت تعیین تکلیف نهایی شود.

* هماهنگی خوبی وجود ندارد

اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت حقوقی سهام گروه ماشین سازی تبریز، به خبرنگار «نصر» گفت: نظر مساعد وزیر تعاون برای واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به شستا جلب شده است و بحث واگذاری سهام گروه ماشین سازی به شستا به طور جدی پیگیری می شود.

میر احد حسینی” با بیان اینکه نمایندگان مجلس از جمله آقای پزشکیان هم پیگیر ماجرا بوده هستند، گفت: متاسفانه هماهنگی های خوبی در این زمینه وجود ندارد و لازم است مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد همکاری با ما کند تا بحث تعیین تکلیف نهایی سهام گروه ماشین سازی مشخص شود.

وی در خصوص زمان لازم برای این امر، گفت: متاسفانه دقیقا نمی توانم بگویم این پرونده کی به نتیجه می رسد، اما پیگیر مسئله هستیم.

* وقتی عرصه برای رقبای خارجی فراخ تر می شود

گزارش «نصر» حاکی است، پایه گذاری کارخانجات گروه ماشین‌سازی تبریز بر اساس موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولتی ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفت‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته و از سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شد.

گروه ماشین‌سازی تبریز با بیش از چهار دهه سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر، به سبب بلاتکلیفی ۱۴ سازمان خصوصی سازی از حضور موثر در عرصه تولید و رقابت انواع ماشین‌ افزارهای صنعتی باز مانده و عرصه برای رقبای خارجی فراخ تر شده است.

* حساس ترین ضلع صنعت کشور در کما

گروه ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده در تولید ماشین افزارهای صنعتی نقشی محوری در توسعه زیرساخت های صنعتی داشته است، اما این ظرفیت بزرگ صنعتی سال هاست در پیچ و خم واگذاری در سازمان خصوصی سازی و در کما به سر می‌برد.

واقعیت این است که گروه ماشین سازی تبریز حساس ترین ضلع صنعت را تشکیل داده است و این صنعت تولید ماشین افزار است که پایه دیگر صنایع اعم از خودروسازی، نظامی، نفت، گاز، پتروشیمی، پزشکی و… را تشکیل می دهد و به همین جهت کوچک ترین ریسکی در خصوص واگذاری گروه ماشین سازی تبریز غیر قابل پذیرش است.

* نام ماشین سازی تبریز در اسناد فاش شده ویکی لیکس

سازمان خصوصی سازی پس از ۱۴ سال نتوانست این گروه را به مجموعه ای شایسته و مورد اطمینان واگذار کند و پس از ۱۴ سال ساده ترین و اشتباه ترین روش را برای واگذاری ماشین سازی تبریز برگزید! ماشین سازی تبریز در حالی در قالب رد دیون به صندوق تقریباً ورشکسته بازنشستگی فولاد ایران واگذار شد که این صندوق با بحران مالی شدیدی روبروست و ماه هاست نتوانسته است حقوق مسمتری بگیران خود را به طور منظم پرداخت کند.

اما در هر صورت واگذاری گروه ماشین سازی به صندوق فولاد و بالاخره خزانه دولت هر چه باشد باعث شد این شرکت از ذیل قانون اصل ۴۴ خارج شود و دست دولت برای تصمیم گیری در خصوص ماشین سازی باز باشد؛ بطوری که وزارت صنعت پس از این اقدام بصورت مصرانه تری خواهان بازگشت ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

شاید ذکر این نکته نگاه ها به گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز را دقیق تر کند که این شرکت جزو معدود شرکت های ایرانی بود که در زمان تحریم ها در لیست سیاه غرب قرار گرفت و نام آن بارها و بارها در اسناد فاش شده ویکی لیکس آمده است.