report

آذوح: پس از گذشت ۵ ماه حق ديه جانباختگان و مصدومان حادثه قطار تبریز هنوز پرداخت نشده است.

۵ آذر ماه سال٩۵، در حادثه قطار مسافربری تبریز-مشهد در ایستگاه هفت خوان دامغان -سمنان حدود ۴٨ شهروند آذربایجان جنوبی جان باختند و بیش از ١٠٠ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در هنگامه تلخ آنروزها در حالی که جمعی از مردم آذربایجان در شبکه‌های اجتماعی خواستار استعفای وزیر راه ایران به خاطر حادثه دلخراش قطار تبریز-مشهد  بودند، واکنش وزیر راه نیز بسیار دور از انتظار بود او گفت: همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.

اما عبدالناصرهمتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در همان روزهای نخستین حادثه، از پیگیری پرداخت به موقع دیه جانباختگان و مصدومان خبر داده بود.

وی در ادامه افزوده بود: صنعت بیمه برای حمایت از این آسیب دیدگان آمادگی خود را اعلام کرده و اظهار امیدواری کرده بود بیمه پارسیان بیمه گر راه آهن در حادثه قطار سمنان همچون گذشته در کمترین زمان ممکن نحوه پرداخت خسارت را بررسی، کرده و با انجام وظیفه به موقع بتواند مرهمی کوچک بر درد و رنج خانواده این عزیزان باشند.

اما افسوس که پس از 5 ماه حق این حرف صرفا بر زبان جاری شده و عملی نگشته است.

احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حادثه ریلی قطار تبریز- مشهد برخی‌ها بسیار اصرار بر پرداخت دیه به صورت نصف برای زنان را داشتند که این امر با مصوبه مجلس مغایرت داشت.

وی با بیان اینکه به صورت دقیق اطلاعی از اینکه دیه افراد مصدوم و جانباخته در حادثه قطار پرداخت شده است را ندارم، افزود: ایجاد مشکلاتی از این قبیل موضوع تازه‌ای برای استان نیست زیرا در سیل سال گذشته روستای بیرق نیز وعده‌های زیادی داده شد که هیچ کدام تا به امروز تحقق نیافته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرد: سال گذشته در بازدیدی که از روستای سیل زده بیرق داشتم که البته فرماندار تبریز و مسوول ستاد بحران نیز بازدید از منطقه داشتند که از قبل آن قول‌هایی برای احداث منزل و اعطای وام داده اند که تاکنون هیچ کدام از وعده ها عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه یک مورد در روستای بیرق را نشان دهید که شامل این وعده‌ها شده است، ادامه داد: اخیرا در جلسه روستای بیرق شرکت کردم که مسوول باررسی استانداری نیز در آن جلسه حضور داشت که به شخصه عملی شدن وعده وعیدها را از اهالی روستا جویا شدم که متاسفانه هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشده و تمام وعده‌ها دروغی بیش نبوده است.

بیگی بیان کرد: سیل سال گذشته روستای بیرق بهترین نمونه و مصداق برای وعده‌های مسوولان به سیل اخیر است و می‌توان از روی آن قضاوت کرد که وعده‌ها تا چه حد می تواند تحقق یابد؟

وی به رسیدگی رسانه‌ها به موضوع تحقق یافتن وعده‌ها توسط مسوولان در جبران خسارت در سیل اخیر استان تاکید کرد و گفت: ابتدا از روستای بیرق گزارش تهیه شود و از نزدیک با خود اهالی صحبت کنید و بعد از مدتی همان گزارش را از آذرشهر و عجب‌شیر داشته باشید و سپس نتیجه نهایی را ارزیابی کنید.

شهرام پورعزیز که خود یکی از مصدومان و تنها بازمانده ی واگن ۵ قطار حادثه دیده است  در ١٧فروردین٩٦، در گفت‌و‌گویی با اشاره به وضعیت پیگیری خسارت و دیه و بیمه فوت شدگان، تأکید کرد: متأسفانه تاکنون ما ریالی در خصوص خسارت و دیه و بیمه  وعده داده شده از طرف مسوولان، دریافت نکردیم.

پور عزیز ادامه داد: الان چندماه است که هر موقع با دفتر وزیر تماس می گیریم مسئول دفتر به جمله ی کوتاه "در حال پیگیری هستیم و با شما تماس می گیریم" بسنده می کند، ولی ما تاکنون تماسی دریافت نکردیم هیچ، فراموش هم شده‌ایم.

وی در خصوص توجه مسوولان به موضوع و روند رسیدگی وعده مسوولان اشاره کرد: اواخر مسوولان خیلی به این امر توجه نشان دادند وقتی ما شکایت‌های خود را به مراجع ذیل صلاح ارائه دادیم و به پزشک قانونی مراجعه کردیم و میزان خسارت های ما را برآورد کردند، مسوولان گفتند که پیگیر هستند و پس از مدتی که آبها از آسیاب افتاد ما و خسارات و دیه و بیمه همه به دست فراموشی سپرده شدیم.