آذوح: طبق آمار کارشناسان منطقه، شهرستان کوثر بهترین معادن سنگ تراورتن، مس، روی، سرب و حتی طلا را در خود جای داده است که متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان امر، این افراد غیربومی هستند که بطور قانونی این ظرفیت ها را به تسخیر خود درآورده اند.

به گزارش یول‌پرس، شهرستان کوثر در حوزه وجود مواد معدنی یکی از شهرستان های با استعداد در کشور است و به همین دلیل داستان واگذاری معادن به افراد و همچنین چگونگی بهره برداری از آنها همواه یکی از چالش های اصلی برای مردم منطقه به شمار می رود.

واگذاری معادن به افراد غیر بومی حال بطور قانونی یا بدون در نظر گرفتن شاخص ها و همچنین توانمندی های فرد و تکیه بر رابطه و ارتباط با مدیران در طول دو دهه اخیر در شهرستان کوثر همواره حاشیه ساز شده است؛ هرچند بی توجهی خود مردم نیز در خصوص کسب اطلاع کافی از معادن و یا عدم شفاف سازی برای افکار عمومی از جمله آسیب ها و تهدید های وارده بر این معضل است.

طبق آمار کارشناسان منطقه، شهرستان کوثر بهترین معادن سنگ تراورتن، مس، روی، سرب و حتی طلا را در خود جای داده است که متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان امر این افراد غیربومی هستند که بطور قانونی این ظرفیت ها را به تسخیر خود درآورده اند؛ جدا اینکه راه های ارتباطی و مواصلاتی در مسیر معادن نیز از سوی شرکت های امر تخریب می شود که پیشتر موجب انتقاد شدید امام جمعه کوثر قرار گرفته است.

برای بهره مندی از این ظرفیت های بلقوه، پیشرفت در حوزه معادن، رونق اقتصادی و همچنین اشتغال می توان این پتانسیل های گرانسنگ را به فردی بومی واگذار کرد، لیکن اصلح است مسئولان به منظور عملی نمودن خواسته برخی از افکار و اذهان، پیگیری لازم را در جهت اصلاح قوانین مزایده و یا واگذاری به شخص غیربومی انجام دهند؛ هرچند در این میان اعلام آمادگی مردم نیز در این خصوص ضروری است.

امامطلب قابل تامل، صادرات این معادن به کلان شهر هایی چون اصفهان، تبریز، شیراز و … است که متاسفانه در قبال جنس ممتاز منطقه خودمان، کاشی و سرامیک و … رده خارج را برای مناطق محرومی چون کوثر ارسال یا تهیه می کنند؛ چرا منطقه کوثر با داشتن چنین پتانسیل هایی همچنان محروم مانده است!

شاید بهتر باشد مسئولین و مردم کوثر به فکر توسعه و پیشرفت منطقه باشند تا حداقل اجناس دسته اول منطقه بعدها به اسم رده خارج یا با عنوان منطقه محروم به دستمان نرسند.

مناطقی چون آغ بلاق، گزور، آرپاچایی، سنگ آباد، زرج آباد، دربند مشکول، پهنه قزل اوزن، اسفرنجان و …  از جمله دارای معادن مس، روی، تراورتن، سرب و حتی طلا می باشند.

 1358456462 vayfdyvlafed