آذوح: بخشداری و شورای روستای بالقچی در شهرستان نقده (سولدوز) در اقدامی تامل برانگیز، با نصب تابلوی "هفت چشمه" و "حه وت کانی"، در روستای بالیقچی، نام این مکان که در تمامی نقشه‌ها و اسناد تاریخی یئددی‌گؤز ثبت شده است را تحریف کرد، حال آنکه در هیچ نقطه‌ای از جهان، اسامی جغرافیایی ترجمه نمی‌شوند.

به گزارش یول‌پرس، این اقدام درحالی انجام گرفته است که شهرداری نقده چند روز پیش تابلوی یئددی‌گؤز را در ورودی این مکان تفریحی نصب کرده بود.

حال باید دید آیا نصب این تابلو اقدامی در مقابله با عملکرد شهرداری نقده است؟ چرا که درست پس از ۳ روز از نصب تابلو حاوی نام تاریخی یئددی‌گؤز، این نامگذاری انجام شده است.

این درحالی است که از مدت‌ها پیش تلاش برای تحریف نامهای اصیل و قدیمی سولدوز از سوی گروه‌های تروریستی کرد آغاز شده است. در همین راستا بارها تابولهای حاوی اسامی تاریخی و ترکی در این شهرستان از سوی هواداران جریانات تروریستی مخدوش گردیده است.

لازم به ذکر است، تغییر نام و یا نامگذاری زیر نظر کمسیون نامگذاری که بخشداری و شورای روستا نیز عضو آن هستند انجام میگیرد.

رئیس شورای شهر نقده: فرماندار و بخشدار مرکزی باید پاسخگوی تحریف نام یئددی گؤز باشند

سید مهدی علوی رئیس شورای شهر نقده در واکنش به تحرف آشکار نام تفرجگاه یئددی گؤز در روستای بالقچی گفت: قانون می گوید اگر نام یک مکان از قبل مشخص شده باشد مصوبه موازی با آن برای تغییر نام به هیچ عنوان قابل قبول نیست و اگر فرماندار تأیید کرده باشد قطعا تخلف قانونی کرده است.

او افزود: در شورای نامگذاری چیزی جز نام یئددی گؤز به تفرجگاه نقده اطلاق نمی شود و اگر بخشدار مرکزی و یا فرماندار تأیید کردند کار غلطی است و حتی شورای شهرستان هم نمی تواند نامی غیر از یئددی گؤز به کار ببرند.

علوی تصریح کرد: در نامه ای که قبلا به فرماندار نقده ارسال شد با توجه به بندهای قانونی مقرر شده که از اسامی جعلی استفاده نشود حتی از نام هفت چشمه هم در مکاتبات استفاده نمی شود.

فرماندار نقده: دستور جمع آوری تابلوی تحریف شده یئددی گؤز صادر شد

مرتضی فرامرزی درباره نصب تابلویی با اسامی جعلی جغرافیایی و تحریف نام یئددی گؤز در روستای بالیقچی اظهار بی اطلاعی کرد.

وی افزود: دستور بررسی و پیگیری سریع و فوری ماجرا را داده است و همچنین دستور جمع آوری این تابلو نیز از سوی فرمانداری به بخشداری صادر شد.

فرماندار نقده گفت: طی گفت و گویی که با بخشدار مرکزی نقده هم داشتم وی نیز از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده بود.

 Azerbaijan