آذوح: پوشش گیاهی و جنلگی در مساحت بزرگی از شهرستان نقده از بین رفته‌ و چرای مفرط به تدریج بهترین گونه‌های علوفه‌ای را نابود کرده است.

به گزارش یول‌پرس به نقل از سولدوز خبر، مردم نقده با حساسیت زیادی موضوعات مربوط به محیط زیست و طبیعت را دنبال می کنند یکی از دغدغه های اصلی مردم این شهرستان، تخریب طبیعت است حالا این تخریب چه از نوع چرای غیر مجاز دام باشد یا زمین خواری.

بیشتر مردم اداره منابع طبیعی را به کم کاری و سهل انگاری متهم می کنند اما اداره منابع طبیعی با رد این اتهامات میگوید “از لحاظ نیروی انسانی در مضیقه است.

داوود پناهی رئیس اداره منابع طبیعی نقده پیشتر به خبرنگار سولدوز خبر گفته بود که برای حفظ هزاران هکتار مرتع این شهرستان ۱۱ نفر کارمند دارد که از این تعداد هم ۴ نفر خانم هستند.

او افزوده با این تعداد کارمند به سختی می توانند جوابگوی ماموریت های روزانه ای باشد که گاهی از ده مورد هم فراتر می رود.

به گفته رئیس منابع طبیعی نقده کارشناسان این اداره در شش ماه اول سال ۹۵ دست کم ۴۱ مورد پرونده با موضوع تخریب منابع طبیعی (زمین خواری) به مساحت ۸۲ هکتار را تحویل مقامات قضایی داده اند.

گفتنی است در مساحت بزرگی از شهرستان نقده همه گیاهان جنگلی از بین رفته‌اند و چرای مفرط به تدریج بهترین گونه‌های علوفه‌ای را نابود کرده است.

فقر مناطق کوهستانی از حیث پوشش گیاهی بشدت وضع جریان آب را مختل کرده و دامنه فرسایش به حدی توسعه یافته که غالب خاکهای جنگلی و مرتعی قدیم بکلی از بین رفته‌اند. تقریباَ در همه جای دشت سولدوز سنگهای تحت‌الارضی ظاهر شده و زمین بطور عمیق فرسایش یافته و بصورت خندق و گودال درآمده است بطوریکه نمی‌توان به تجدید حیات جنگلی آن امیدوار بود.

غالب پوشش گیاهی شهرستان نقده مرتعی بوده و تعداد ۲۶۷ هزار و ۲۵۰ واحد دامی در طول  سال از مراتع تغذیه می کنند این در حالی است که مراتع مذکور تنها جوابگوی ۴۵ هزار و ۸۹۰ واحد دامی در طول یک دوره چرایی سه ماهه است.