آذوح: حبیب ساسانیان شاعر اردبیلی با وجود بیماری و محرومیت از درمان مناسب همچنان در زندان مرکزی تبریز نگهداری می‌شود. برای این زندانی پس از حدود یک سال بلاتکلیفی، هفته کذشته قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صادر شده است که به دلیل عدم توان تودیع این وثیقه، بازداشت موقت وی تداوم پیدا کرده است.

حبیب ساسانیان مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۹۵ همراه پنج فعال ترک دیگر در شهر اردبیل بازداشت شد. در اوایل تیرماه سال گذشته رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی این فعالان را «اعضای باند ۶ نفره جاسوسی گامو» معرفی کرد.

یک منبع نزدیک به خانواده ساسانیان در مورد آخرین وضعیت این زندانی توضیح داد: “حبیب حدود یکسال بدون محاکمه و یا صدور وثیقه در زندان تبریز بود تا اینکه بعد از ۵ روز اعتصاب غذا، هفته گذشته برای وی قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صادر شده است.”

این منبع مطلع با «ظالمانه» خواندن مبلغ وثیقه در ادامه تاکید کرد: “خانواده ساسانیان توان تهیه چنین وثیقه‌ی سنگینی را ندارند و حبیب بایستی با آن وضعیت بیماری‌هایش در زندان بماند.”

آقای ساسانیان از بیماری های مختلف رنج برده و از رسیدگی پزشکی محروم است. در بهمن ماه سال گذشته، این زندانی درپی «بد شدن حالش» به بیمارستان سینا این شهر منتقل شد.

حبیب ساسانیان به همراه مهدی جوادزاده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی و یونس رحیمی بازداشت شد.

پیش از این گزارش شده بود، آقای ساسانیان که از فشار خون بسیار بالا و درد چشم رنج می برد، تاکنون چندین بار در زندان از هوش رفته اما با کمک همبندی های خود نجات یافته است.

این زندانی سیاسی تاکنون چندین بار از مسئولین بند ۱۲ در زندان تبریز تقاضای رسیدگی پزشکی داشته، اما هربار به تمارض متهم و تهدید شده بود که به بند بدتری تبعید خواهد شد.

مظفری رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی مدعی شد این افراد «اسناد طبقه بندی شده نظامی و اقتصادی را جمع آوری می‌کردند و در اختیار دشمنان نظام قرار می‌دادند».

اما فعالین ملی دلیل بازداشت این فعالان را فعالیت در «رابطه با مسئله قره باغ و ارمنستان» عنوان کرده اند.

 report