آذوح: ترکمان‌های عراق با تجمع مقابل استانداری کرکوک به تصمیم یکجانبه شورای این استان برای برافراشتن پرچم اداره اقلیم کرد اعتراض کردند.

به گزارش یول‌پرس به نقل از آناتولی، هزاران نفر از ترکمان‌های عراق در اعتراض به تصویت قانون یکجانبه‌ای از سوی شورای استان کرکوک جهت نصب پرچم اداره اقلیم کرد شمال عراق در کنار پرچم دولت مرکزی در مراکز عمومی و اداری این استان تظاهرات کردند.

در جریان این تظاهرات یکی از مسئولین استانی کرکوک با خوروی خود درحالی که قصد ورود به استانداری داشت دو تن تظاهرکنندگان را مجروح کرد. خودرو مذکور به سرعت از محل حادثه و دو فرد مجروح به بیمارستان منتقل شدند.

آنها با شعارهایی؛ مانند «کرکوک ترکمان‌ بوده و خواهد ماند» و «استاندار، استعفا، استعفا» خواهان لغو قانون “نصب پرچم های اداره اقلیم کرد عراق در کنار پرچم رسمی دولت مرکزی در ساختمان های اداری کرکوک” شدند.

لطفیه تورملی، یکی از تظاهرکنندگان در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: “این تصمیم اشتباه استانداری کرکوک، منجر به فتنه میان گروهای مختلف ساکن در کرکوک خواهد شد. بنابراین در صورت عدم تجدیدنظر این قانون در بغداد تظاهرات خواهیم کرد”.

آلماز مختار یکی دیگر از دیگر تظاهرکنندگان نیز تصریح کرد: “کرکوک مصیبت های زیادی دیده است. اغتشاش تازه در این شهر، به کار داعش خواهد آمد که به این منطقه نیز نزدیک است. برای اینکه این شهر شاهد مساله ای جدیدی نباشد، باید این قانون مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

موقعیت کرکوک

در هنگام اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ نیروهای کرد کنترل کرکوک را به دست گرفتند و یک موج مهاجرت کردها به این شهر صورت گرفت.

در سال ۲۰۰۵ براساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق، پیش بینی شد که تنها ساکنین اصلی کرکوک که در دوره صدام حسین بالاجبار شهر را ترک کرده اند به شهر بازگردند.

قرار بود جمعیت شهر سرشماری و با برگزاری یک انتخابات در خصوص آینده آن تصمیم گیری شود، اما به دلایل مختلف، تاکنون این تصمیم به مورد اجرایی نشده است.

بغداد اعلام کرده اداره این شهر وابسته به دولت مرکزی عراق وابسته است، اما کردهای حاکم بر این شهر و به ویژه حزب اتحاد میهنی کردستان خواستار الحاق به اداره اقلیم کرد شمال عراق هستند. ترکمان‌های کرکوک نیز خواهان یک موقعیت ویژه برای این شهر هستند.

 report