آذوح: وزارت بهداشت ایران با اجرای طرحی قصد دارد تاثیر خشک شدن دریاچه اورمیه بر افزایش بیماری های سرطان، تنفسی و قلبی عروقی در منطقه آذربایجان این کشور را بررسی کند.

به گزارش یول‌پرس، طی سال های گذشته و همراه با تسریع روند خشک شدن دریاچه اورمیه، همواره اخباری درباره افزایش بیماری ‌های تنفسی، ریوی، پوستی و سرطان در منطقه آذربایجان و دیگر استان های همجوار به گوش می ‌رسید، اکنون وزارت بهداشت ایران با اجرای طرحی قصد دارد تاثیر خشک شدن دریاچه اورمیه بر افزایش بیماری های کشنده و لاعلاج در منطقه آذربایجان این کشور را بررسی کند.

جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ایران در گفتگو با خبرگزاری «ایرنا» این کشور از آغاز طرحی با حمایت وزارت بهداشت برای بررسی خشک شدن دریاچه اورمیه بر سلامت مردم منطقه خبر داده است.

اوبا اشاره به اینکه مسلما ریزگردهای نمکی باعث افزایش بیماری های لاعلاج در منطقه خواهد شد، گفته است:

هنوز از نظر علمی هیچ چیز اثبات نشده است، آنچه مسلم است ریزگردها باعث بروز و افزایش بیماری های قلبی، عروقی و ریوی می شوند.

خشکی دریاچه اورمیه نیز که خاستگاه ریزگردهای نمکی در منطقه است از این قاعده مستثنی نیست اما اینکه خشکی دریاچه باعث بروز یا افزایش سرطان در این منطقه شده است، از نظر علمی به اثبات نرسیده و تاکنون کار تحقیقاتی صورت نگرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با حمایت معاونت پژوهشی و تحقیقات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طرحی با عنوان “کوهورت” در دریاچه اورمیه را بر روی ۵ هزار نفر جمعیت ساکن حاشیه دریاچه اورمیه در دست اجرا دارد تا تاثیر خشکی دریاچه اورمیه بر روی میزان شیوع بیماری ها را رصد کند که از جمله این بیماری ها سرطان، بیماری های پوستی، گوارشی، قلبی عروقی و سایر بیماری های مرتبط است.

در پروپزال ارائه شده از اهداف طرح غربالگری بیماری های حاشیه دریاچه و تطبیق با گروه شاهد است که امیدوارم زیر نظر ستاد احیا دریاچه اورمیه، حمایت کافی صورت گیرد تا به جای اظهار نظر بر مبنای حدس و گمان به نتایج علمی ارزشمند در مورد تاثیر دریاچه بر روی سلامت مردم و منطقه دست یابیم.

همچنین در این طرح از تجربیات کشورهای منطقه که تجربیاتی مشابه داشته استفاده شده است؛ مانند روسیه که با همین مشکل، خشکی دریاچه اورال را پشت سر گذاشته است، طبیعتا روسیه هم دارای تجربیات مناسبی است که می توان از آنها در قالب مقالات مرجع استفاده کرد.

در تمام دنیا نیز این مساله ثابت شده که ریزگردها می توانند یکی از دلایل در افزایش بیماری های ریوی باشند و در این مورد نیز ریزگردهای کریستالی به دلیل وجود نمک تبعات زیادی بر جای می گذارند از جمله آنها فشار خون بالا است که از طریق دستگاه ریوی و گوارش، نمک موجود در گرد و غبار جذب آب در بدن شده و همین امر منجر به بالا رفتن فشار خون می شود.

 Azerbaijan