آذوح: روز پنجشنبه مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات فعالین ملی و مدنی تورک آزربایجانی آقایان حبیب ساسانیان،علی رضایی، مهدی جواد زاده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل فخیمی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.

همانطور که حبیب ساسانیان طی پیام صوتی ارسالی از زندان تبریز اعلان نموده بود که در صورت غیر علنی بودن دادگاه از شرکت در آن خودداری خواهد کرد، در دادگاه حاضر نشده است.

از سوی دیگر، وکیل آقای بابک آوند از قاضی پرونده درخواست تعویق زمان رسیدگی دادگاه را کرده تا پرونده را یک بار دیگر به دقت بررسی کند که با موافقت قاضی، زمان دادگاه یک ماه دیگر تعیین و قرار بازداشت فعالین ملی حبیب ساسانیان و علی رضایی یک ماه دیگر تمدید شده است.

حبیب ساسانیان شاعر و فعال آزربایجانی مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ هجری شمسی، همراه پنج فعال ملی دیگر در شهر اردبیل بازداشت شد. دلیل بازداشت این فعالان «فعالیت در رابطه با مسئله جنگ آذربایجان و ارمنستان اشغالگر» عنوان شده، اما هنوز اتهام اصلی این افراد بطور دقیق مشخص نیست.

حبیب ساسانیان متولد سال ۱۳۵۳، متأهل و دارای دو فرزند می‌باشد. این دانش‌آموخته مهندسی الکتریک و مخابرات پیشتر نیز در جریان اعتراضات گسترده مردمی به کاریکاتور روزنامه ایران در سال خرداد ۱۳۸۵ و تجمعات قلعه بابک بازداشت شده بود.

قرار بازداشت موقت حبیب ساسانیان، شاعر و فعال ملی تورک آزربایجانی، برای یازدهمین ماه ماه متوالی توسط دادگاه انقلاب تبریز تمدید شده است.

 حبیب ساسانیان درحال حاضر از بیماری قند و فشار خون بالا رنج می برد و روز شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، به دلیل وخامت وضعیت جسمی از زندان تبریز به بیمارستان سینا منتقل شده بود.