تمام اطلاعات و نقل قولها حاکی از آن است که این بیت "بنی آدم اعضای یکدیگر اند / که در آفرینش ز یک گوهرند" بر سر در سازمان ملل نصب شده ولی حکایات و نقل مضمونها حاکی از آن است که این شعر نه به زبان فارسی و نه به هیچ زبان دیگری(حتی با مضمونی شبیه به این شعر) بر هیچ جای سازمان ملل نصب نشده است .بی شک این بیت یکی از بیتهای معروف حضرت سعدی است که تقریبا عامه ی مردم از کوچک تا بزرگ آن را در حافظه ی خود دارند. درباره ی این بیت نقل های فراوانی شده از جمله نوشته شدن این بیت شعر معروف با خط نستعلیق طلاکوب بر سر در سازمان ملل، که در سالهای گذشته دستاویزی برای غرور ما ایرانیان شده است تا بیش از پیش به تاریخ مان و بزرگمردانمان افتخار کنیم. اما نخستین پرسش مطروحه در این بحث این است که بر اساس کدام سند این حرف زده میشود؟اگر این موضوع حقیقت دارد چرا تا کنون با وجود حجم و سرعت بالای انتشار تصاویر در شبکه های اجتماعی و فضای نت، در جست و جوها نمیتوان به تصویری از آن دست یافت؟

این مطلب حدود سی سال است گوش به گوش و همچون افسانه ای قدیمی چرخیده و حتی برخی از ایرانیان این موضوع را از افتخارات ادبیات ایران به شمار می آوردند و مبنای سخنرانی و کتابهای خود قرار دادند.ولی بر اساس جست و جوها،این شعر نه تنها بر سردر سازمان ملل،که در هیچ نقطه ی شهر نیویورک دیده نمیشود.

شعر بنی آدم سعدی در هیچ جای سردر سازمان ملل حک نشده است

شایعه پدیده اجتماعی است که بستر عمده شکل گیری اش، رسانه هستند؛ با توجه به دربرگیری و توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی که منجر به شکل گیری و بسط مفهومی تحت عنوان شهروند-خبرنگار شده است؛ بستر نضج و رشد شایعه فراخ تر شده است.

متخصصان ارتباطات، ضریب اهمیت بالا یک رویداد خبری و فقدان منبع و مرجع رسمی جهت تایید یا تکذیب رویداد مزبور را دو فاکتور اصلی شکل گیری شایعات می دانند.

با توجه به آمار فزآینده کاربری ایرانیان در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی و تسهیل و تسریع امر شایعه سازی و انحراف اذهان، خبرگزاری میزان در راستای تنویر افکار عمومی،در نظر دارد به طور روزانه شایعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد.

آیا شعر معروف ایرانی در سردر سازمان ملل حک شده است؟

محمد جواد ظریف در همین باره در کتاب خاطراتش می نویسد:"ما از کودکی در کتاب هایمان خوانده بودیم که بر سر در سازمان ملل متحد این شعر سعدی را نوشته اند که "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند" من از همان سال 1361 که برای اولین بار به نیویورک و سازمان ملل متحد رفتم، همه ساختمان را گشتم اما چنین شعری را پیدا نکردم. نه در نیویورک و نه در ژنو. از همه دوستان دیگر هم که پرسیده بودم کسی این شعر را ندیده بود.

جالب اینجاست که این افسانه ایرانی حتی در دایره المعارف بریتانیکا نیز نوشته شده است. زمانی که در سن بیست و یک یا بیست و دو سالگی وارد سازمان ملل متحد شدم، به دنبال این بیت می گشتم اما هیچ کجا نبود."

بنی آدمی که در سر در سازمان ملل یافت نمیشود!

منبع : خبرگزاری میزان / م.ف

http://namnak.com/%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%B3%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D9%84-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF.p32203