آذوح: نماینده مردم تبریز با انتقاد از عملکرد حکومت ایران در قبال عدم احیای دریاچه ارومیه از خطرناک تر شدن وضعیت خشکی دریاچه ارومیه خبر داد و عنوان کرد« بخش قابل توجهی از دریاچه خشک شده و برداشت نمک و رفت‌وآمد کمپرسی‌ها زمینه ساز بروز گرد و غبار نمکی شده است».

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس با انتقاد از وضعیت وخیم دریاچه ارومیه، گفته «تصفیه پساب‌ها شهرهای اطراف دریاچه و انتقال آب از رود زاب باید در اولویت دولت قرار گیرد».

نماینده مردم تبریز در تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفته «دریاچه ارومیه به مصیبتی برای مردم تبدیل شده زیرا خشکی دریاچه به مرحله خطرناک نزدیک شده است، به نوعی که بخش قابل توجهی از دریاچه خشک شده و برداشت نمک و رفت‌وآمد کمپرسی‌ها زمینه ساز بروز گرد و غبار نمکی شده است».

محمداسماعیل سعیدی در توضیح وضعیت دریاچه ارومیه و وعده اختصاص اعتبار 8 هزار میلیارد ریالی در روزهای اخیر از سوی دولت ایران گفته « متاسفانه از ابتدای سال 95 تا روز اول اسفند از بخش آب و فاضلاب هیچ اعتباری به این استان اختصاص داده نشده است در صورتی که جمع‌آوری و تصفیه پساب شهرهای اطراف دریاچه ارومیه برای احیای دریاچه لازم است».

لازم به ذکر است که دیروز هیأت‌ وزیران حکومت ایران اختصاص مبلغ 8 هزار و 107 میلیارد ریال برای عملیات اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وعده داده است.

با این حال وعده اختصاص مبلغ مذکور در حالی مطرح می شود که در مورخ دوشنبه 5 مهر (26 سپتامبر) نیز هیات وزیران حکومت ایران در جلسه هفتگی خود با حسن روحانی وعده اختصاص 3 هزار میلیارد ریال از اعتبارات دریاچه ارومیه را داده و مصوبه ای را به منظور اجرا به نهاد های مربوطه ابلاغ نموده بودند که تاکنون ریالی تامین نشده است.

نماینده تبریز که سخنانش در «نصر نیوز» باز نشر شده همچنین با بیان اینکه 600 تا 700 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه می‌توان انتقال داد، گفته « مجموع این اقدامات حدود یک و نیم میلیون مترمکعب از آب دریاچه ارومیه را تامین می‌کند، بنابراین وضعیت دریاچه حفظ خواهد شد».

سعیدی همچنین تاکید کرده است که در لایحه بودجه سال آینده برای احیای تالاب‌ها اعتباراتی در نظر گرفته شده اما مکانیزم تخصیص منابع و تقسیم اعتبارات بین تالاب‌های کشور بستگی به نحوه مدیریت سازمان برنامه و بودجه دارد.

گفتنی است که یک هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار در سال 95 برای احیای این دریاچه تصویب شده است که متاسافانه تا به امروز این اعتبار تخصیص نیافته است و لذا عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

این درحالی است که برای تامین بودجه هزار و 700 میلیارد تومانی احیای دریاچه ارومیه 3 منبع مالی در نظر گرفته شده بود به طوری که یکی از این منابع صندوق توسعه ملی است که باید حدود 340 میلیارد تومان از این بودجه را تامین کند، بخش بعدی بودجه سنواتی دستگاه‌های اجرایی است که حدود 300 میلیارد تومان است. و حدود 1100 میلیارد تومان دیگر قرار بود از محل ماده 10 و 12 (قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران) تأمین شود که تاکنون ریالی از این ارقام تخصیص نیافته است.

 

عدم تخصیص بودجه احیای دریاچه ارومیه تنها مربوط به امسال نیست بلکه این رفتار مسئولان دولت در برابر خشکی دریاچه ارومیه در سالهای گذشته نیز تکرار شده است به طوری که علارقم بودجه هزار و 900 میلیارد تومانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در سال 94، حکومت ایران حدود 200 میلیارد تومان از این رقم را تامین کرده است.

 report