آذوح: در پایان معاملات 8 مارس 2016 بورس تهران، ارزش بانک ملت ایران، 45 درصد سقوط کرد و احتمال ورشکستگی بانک سرمایه تقویت شد. ارزش سایر بانک‌های ایران نیز با شیب فراوان در حال کاهش است.

به گزارش سایت انتخاب، در پایان معاملات چهارشنبه مارس 2016، شاخص کل بورس 514 واحد کاهش یافت و به رقم 76285 واحد رسید. نمادهای فملی (صنایع مس ایران) با 73 واحد ،شبریز (پالایشگاه نفت تبریز) با 69 واحد ، وبملت (بانک ملت) با 60 واحد بیشترین تاثیر منفی را در سقوط شاخص کل بورس داشته‌اند.

در پایان معاملات امروز بورس، در گروه بانک و بیمه، سریال تلخ کاهش قیمت در اکثر نمادهای معاملاتی بانک‌ها ادامه‌دار بود. در این راستا، در ادامه‌ی روند کاهش ارزش وبملت (بانک ملت)، سهامداران این بانک 61 میلیون سهم از سهام خود را فروختند. نکته قابل توجه، سقوط قیمتی بیش از 45 درصدی نماد این بانک از تیر ماه سال جاری است.

سهامداران نماد معاملاتی وپست (پست بانک) نیز اقدام به فروش سهام خود کردند. مقدار فروش سهم این بانک به نحوی بوود که حجم معاملات در این سهم حتی به اندازه ی حجم مبنا نیز نبود. در مقابل نماد معاملاتی وخاور (بانک خاورمیانه) با افزایش قیمت مواجه شد به طوری که در قیمت 2488 ریال، خریداران برای خرید سهام این بانک به صف شدند. حمایت کدهای حقوقی نماد معاملاتی وتجارت (بانک تجارت) از سوی بورس، موثر واقع شد و با حجم معاملات بیش از 50 میلیون سهمی، روند فروش سهام این بانک متوقف شد.

در بازار سهام، هنگامی که ارزش یک شرکت سقوط می‌کند، سهامداران اقدام به فروش سهام خود کرده و اصطلاحا برای آن "صف فروش" تشکیل می‌دهند. در نقطه مقابل هنگامی که ارزش سهام یک شرکت افزایش پیدا کند، سهامداران برای خرید آن ترغیب شده و برای آن «صف خرید» تشکیل می‌دهند.

به گزارش انتخاب، اگرچه بانک سرمایه اخبار منتشره درباره ورشکستگی این بانک را تکذیب کرد، لیکن بانک سرمایه در پایان عملکرد واقعی منتهی به 23 سپتامبر 2015 (حسابرسی شده) ، مبلغی در حدود 196 میلیارد و 800 میلیون تومان زیان انباشته در صورت‌های مالی خود منتشر کرده است که با توجه به سرمایه ثبت شده‌ی 400 میلیارد تومانی این بانک، این مقدار زیان انباشته در حدود نیمی از سرمایه ثبت شده‌ی بانک را تشکیل می‌دهد. باتوجه به موارد مطرح شده و عدم انتشار صورت‌های مالی جدید بانک سرمایه خصوصا ترازنامه این بانک و درخواست هیئت مدیره بانک به منظور افزایش سرمایه از مبلغ 4,000,000,000,000 ریال به مبلغ 28,000,000,000,000 ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح نسبت کفايت سرمايه در تاریخ 11 فوریه سال جاری، این احتمال وجود دارد که بانک سرمایه ورشکسته شده است.

 Iran microscope map