آذوح: علی صدرایی، مشاور علمی طرح کاوش‌های ارگ علیشاه تبریز اعلام کرد که از ورود زنان عضو هیئت کاوش اضطراری این ارگ به محل کارشان جلوگیری شد.

از سویی در جبهه شمالی ارگ علیشاه تبریز ساخت پارکینگ به پیش می‌رود و از سوی دیگر کاوشگران باستان‌شناس آثار جدید باستانی را یافته‌اند.

از سویی در جبهه شمالی ارگ علیشاه تبریز ساخت پارکینگ به پیش می‌رود و از سوی دیگر کاوشگران باستان‌شناس آثار جدید باستانی را یافته‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این اقدام روز دوشنبه ۹ اسفند توسط پیمانکار ساخت پارکینگ در جبهه شمالی ارگ علیشاه تبریز صورت گرفت.

به‌گفته صدرایی در لابلای خاک و دیواره‌های باقیمانده از خاکبرداری در جبهه شمالی ارگ علیشاه، وجود لایه‌های تاریخی، داده‌های سفالی، آثار معماری و حتی تن پوشه و سایر شواهد تاریخی قابل مشاهده است.

علی صدرایی با انتقاد از منع ورود زنان هیئت پژوهشی به محل کارشان گفت: «این هیئت از گروه‌های مختلفی از جمله گروه باستان‌سنجی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تشکیل شده که ممانعت از ورود این افراد به مجموعه، مشکلات جدی در روند کار به‌وجود می‌آورد

دلیل این اقدام اعلام نشده اما صدرایی آن را «ادامه کارشکنی‌های دو ماهه اخیر» دانسته است.

ارگ علیشاه که به دوران ایلخانی مربوط است یک بار در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به‌منظور ایجاد فضای سبز تخریب شد. در سال ۱۳۶۰ ساخت مصلای نماز جمعه بهانه تخریب دیوار شمالی ارگ و پلکان قاجاری آن شد و در سال ۱۳۷۶ مجری طرح مصلای جدید تبریز در محدوده شرقی ارگ خاکبرداری عمیقی انجام داد که بر اثر آن بازمانده‌های زیرساخت‌های مسجد ارگ علیشاه نابود شد. در بازسازی ارگ مابین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران باقیمانده علایم و نشانه‌های مربوط به ساخت و ساز دوران قاجار از این بنا زدوده شد و در سال جاری نیز این مجموعه بار دیگر به بهانه ساخت پارکینگ مورد تعرض قرار گرفت.

در روزهای نخست کاوش‌های اخیر باستان‌شناسی در محدوده ارگ علیشاه و عمارت فتح‌الله‌اف تبریز بخشی از شالوده‌های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخان به آن اشاره کرده‌اند و قطعاتی از سفالینه‌های دوران اسلامی و پیش از اسلام کشف شد. در ادامه به‌دلیل اخلال در کار کاوش‌ها متوقف شد و سپس در بهمن‌ماه هیئتی از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی به تبریز رفت و با مسئولان مصلای تبریز توافق شد پژوهش‌ها به مدت ۹۰ روز ادامه یابد. با ادامه کار در روزهای پایانی بهمن بقایای کف آجری تخریب‌شده حیاط اثر ملی عمارت تاریخی فتح‌الله‌اف کشف شد.

در چنین وضعیتی پیمانکار ساخت پارکینگ روز دوشنبه گفته است که کاوش‌های باستان‌شناسی باید ۲۰ اسفند پایان یابد.

 Azerbaijan