آذوح: سال 95 در حالی رو به پایان است که علارقم وعدها ریالی از بودجه یک هزار و 700 میلیارد تومانی سال جاری برای احیای دریاچه ارومیه به بهانه های مختلف از جمله "کمبود منابع" و "مشکلات اقتصادی دولت" تامین نشده  لذا عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه به طور کامل متوقف شده و این روند همچنان ادامه دارد. درواقع عدم تامین منابع مالی پروژه های احیای دریاچه ارومیه و بسیاری از طرح های عمرانی مناطق آذربایجان جنوبی در حالی صورت می گیرد که پروژه های استان های غیر ترک "تورک" بدون هیچ گونه مشکلی مالی و کمبود نقدینگی به سرعت در حال اجرا هستند که حاکی از دیدگاه تبعیض آمیز مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص مناطق آذربایجان جنوبی است. به طوری که نماینده مردم تبریز درباره تبعیض های صورت گرفته در خصوص دریاچه ارومیه عنوان می کند « برای احیاء دریاچه ارومیه بودجه نمی‌دهند اما پروژه‌های زادگاهِ نوبخت(سخنگوی دولت حسن روحانی) را پیش می‌برند، دولت لطف خدا را هم به پایِ خود می‌نویسد».

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در تشریح دیدگاه تبعیض آمیز مسئولان نسبت به احیای دریاچه ارومیه در گفت و گویی کوتاه با «آناج» گفته «علی‌رغم پیگیری استانداری، سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات ستاد احیاء را تامین نمی‌کند اما در آن سو، آقای نوبخت پروژه‌های کلان شهر خود را پیش می‌برد».

محمد اسماعیل سعیدی با اشاره وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و تبعات منفی آن که تاکنون قدمی برای رفع آن برداشته نشده است، تاکید کرده« مشکل دریاچه ارومیه یک بحران فرا ملی است و باید دولت در این زمینه عزم جدی داشته باشد که متأسفانه تا کنون نداشته است».

اخیرا به دلیل بارش های فصلی قسمت هایی از دریاچه ارومیه شاهد بهبود نسبی بوده که نماینده مردم تبریز در این باره با اعلام اینکه در اوایل سال باعنایت پروردگار بارش‌های خوبی را شاهد بودیم و میزان آب تا حدودی افزایش پیدا کرد، گفته« متأسفانه دولت با تبلیغات گسترده مدعی شد که بر میزان آب دریاچه افزوده است و لطف پروردگار را به پای خود نوشت.

نماینده مردم تبریز درباره دیدگاه مسئولان نسبت به مناطق تورک نشین گفته « در سال 95 اعتباراتی که برای احیای این دریاچه در نظر گرفته شده بود تخصیص پیدا نکرد، سوال اساسی اینجاست آیا اگر این مشکل برای شهر و استان آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به وجود می‌آمد، وی چه برخوردی داشت؟!».

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اظهار تأسف از نحوه برخورد دولت حسن روحانی با بحران دریاچه ارومیه گفته « در این زمینه تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در استان پای کار هستند اما متأسفانه دولت به وعده‌های خود عمل نکرده است، مجموعه‌ی استانداری آذربایجان‌شرقی مجدانه پیگیر اختصاص بودجه‌‌ها بوده اما تا الان موفق نشده است تا مسئولین کشوری را پای کار بیاورد با این حال برای پروژه‌های عمرانی استان گیلان دولت و در رأس آنها سازمان برنامه و بودجه توجه خوبی دارد».

نماینده مردم تبریز همچنین با اشاره به تلاش های به نتیجه نرسیده برای احیای دریاچه ارومیه گفته «در زمینه جمع آوری آب‌های سطحی،جمع آوری فاضلاب‌ها و تصفیه آن‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خوبی ارائه شده بود اما در عمل به علت نبود اعتبارات نتوانستند کاری انجام بدهند».

اسماعیل سعیدی در میان سخنان خود تاکید کرده است « دولت در حوزه محیط زیست بسیار مسامحه کرده است، اکنون همین مشکلی که برای مردم عزیز خوزستان پیش آمده باید در سال‌های قبل مدیریت می‌شد، این وضعیت در خصوص دریاچه ارومیه هم صادق است و اگر تلاشی انجام نگیرد صدمات بسیار زیادی را خواهیم دید».

وی در پایان درباره عملکرد دولت در قبال احیای دریاچه ارومیه گفته « بنده به عملکرد دولت در مورد دریاچه ارومیه از بیست نمره هفت و حتی پائین‌تر می‌دهم چراکه بیشتر وعده‌ها در مورد احیای دریاچه ارومیه محقق نشده و اگر وضع به همین روال پیش برود شرایط بسیار سخت و جان فرسایی را در آینده خواهیم داشت».

گفتنی است که یک هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار در سال 95 برای احیای این دریاچه تصویب شده است که متاسافانه تا به امروز این اعتبار تخصیص نیافته است و لذا عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

این درحالی است که برای تامین بودجه هزار و 700 میلیارد تومانی احیای دریاچه ارومیه 3 منبع مالی در نظر گرفته شده بود به طوری که یکی از این منابع صندوق توسعه ملی است که باید حدود 340 میلیارد تومان از این بودجه را تامین کند، بخش بعدی بودجه سنواتی دستگاه‌های اجرایی است که حدود 300 میلیارد تومان است. و حدود 1100 میلیارد تومان دیگر قرار بود از محل ماده 10 و 12 (قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران) تأمین شود که تاکنون ریالی از این ارقام تخصیص نیافته است.

 

عدم تخصیص بودجه احیای دریاچه ارومیه تنها مربوط به امسال نیست بلکه این رفتار مسئولان دولت در برابر خشکی دریاچه ارومیه در سالهای گذشته نیز تکرار شده است به طوری که علارقم بودجه هزار و 900 میلیارد تومانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در سال 94، حکومت ایران حدود 200 میلیارد تومان از این رقم را تامین کرده است.