آذوح: حسین مفتی‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات بهرام قاسمی، همتای ایرانی خود که گفته بود ترکیه در خیال خام بازگشت به امپراتوری، از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، گفت:«قابل درک یا پذیرش نیست کشوری (ایران) که حتی از فرستادن پناهجویان داخل آن کشور به میدان جنگ دریغ نمی کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه متهم می کند».

وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که ترکیه «در خیال خام» بازگشت به امپراتوری است و در این راه دست به اقدام‌های مداخله‌گرایانه، غیرقانونی و غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی می‌زند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، دوشنبه 20 فوریه در کنفرانسی خبری، اظهارات مولود چاووس اغلو در اجلاس مونیخ را «غیر سازنده» توصیف کرد و گفت: «آنها باید بدانند که بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه مقصری جز آنها و برخی دیگر از کشورهای متوهم ندارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: «کسانی که در سودای خام بازگشت به امپراتوری‌اند و به اقدامات مداخله‌گرایانه، غیرقانونی و غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی دست زده و موجب خونریزی و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه می شوند، نمی‌توانند با فرافکنی از زیر بار مسئولیت چنین اقداماتی شانه خالی کنند».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به این اظهارات گفت:« اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر اینکه سیاست‌های منطقه‌ای کشورش مورد ستایش قرار می گیرد و عادلانه ارزیابی می شود نیز در تناقض با شکایت‌ها و نگرانی‌های ابراز شده نسبت به این کشور در پلتفرم‌های بین‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی است. ایران باید به جای متهم کردن کشورهایی که از آن انتقاد می کنند، گام‌های سازنده‌ای بردارد و سیاست‌های منطقه‌ای خود را مورد بازبینی قرار دهد».

ایران و ترکیه در باره مسائل سیاسی داخل عراق و بحران سوریه با یکدیگر اختلافات شدیدی دارند. در حالی که تهران از بشار اسد حمایت می کند و اغلب مخالفان وی را تروریسم توصیف می کند ترکیه از مخالفان معتدل سوری حمایت می کند. در باره عراق ترکیه بارها ایران را به نشر فرقه گرایی و تلاش برای از بین بردن مناطق سنی‌نشین در عراق متهم کرده است.

 turkiye