آذوح: زندانیان محبوس در زندان اهواز که به دلیل قطع آب و برق دست به اعتراض زده بودند، با خشونت سرکوب شدند.

گارد ویژه زندان اهواز با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور به سیصد زندانی معترض به قطع آب و برق حمله‌ور شدند و وسایل شخصی آنان را تخریب کردند. این حمله به طور خاص علیه زندانیان بند سیاسی صورت گرفت.

در روزهای اخیر به دلیل غلظت شدید گردوغبار، آب و برق بخش‌هایی از خوزستان قطع شده است. آلودگی شدید به از کار افتادن دستگاه‌ها در تأسیسات نیروگاهی این استان انجامیده‌است.

عربهای احواز در اعتراض به این اتفاق دست به اعتراض زده‌اند و زندانیان محبوس در زندان اهواز نیز همزمان به اعتراض پرداختند.

در زندان معروف به زندان کلینیک در زرگان اهواز، گارد ویژه امنیتی به دستور کریمی، رئیس زندان به بند سیاسی حمله‌ور شده‌اند. اگرچه در میان سیصد زندانی معترض زندانیان عادی نیز حضور داشتند.

همچنین در این سرکوب دست‌کم هفت زندانی معترض به زندان انفرادی منتقل شده‌اند.

«برکناری» دو مدیر دولتی در پی تجمع دوباره مردم اهواز در اعتراض به آلودگی هوا

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چندین بار باعث قطعی آب و در شهرهای استان خوزستان شده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه، ۲۹ بهمن، خبر داد که در پی اتفاقات روزهای گذشته، هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، و شهریار بذرکار، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، برکنار شده‌اند.

در همین حال عصر روز پنج‌شنبه و پس از قطعی دوباره آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، گروهی از مردم احواز برای چهارمین بار در روزهای گذشته در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، «کارون با اصالت، تسلیت تسلیت»، «اهواز شهر ماست، هوای پاک حق ماست»، «اهواز بی‌قراره، کارون آب نداره»، «نفت و آب اهواز رو بردن، جاش گرد و خاک آوردن» از جمله شعارهای شرکت‌کنندگان در این تجمع بود.

بر اساس این گزارش، این تجمع در نهایت حدود ساعت ۱۹ پایان یافت و هیچ یک از مسئولان در جمع تجمع‌کنندگان حضور نیافتند.

در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه نیز گروهی از شهروندان اهوازی در اعتراض به قطعی آب و برق در روزهای گذشته، بحران ريزگردها و طرح‌های انتقال آب کارون، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده بودند.

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چندین بار باعث قطعی آب و در شهرهای استان خوزستان شده است.

روز جمعه هشتم بهمن نیز پس از وقوع توفان گرد و غبار در ده شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

شلیک پلیس شادگان را ناآرام کرد

شهر «شادگان» در خوزستان همراه با تجمعات اعتراضی به آلودگی هوا و آب و قطع مکرر برق در این استان٬ شاهد برخی اعتراض‌ها به علت کشته شدن یک جوان از سوی پلیس بود.

این ناآرامی‌ها پس از وقوع یک تعقیب و گریز منجر به مرگ یک جوان در کوی «عبودی» شهر شادگان آغاز شد.

حسن ابوغبیش نام جوانی است که در حوالی بازار خرمای این شهر بر اثر تیراندازی پلیس جان خود را از دست داد.

این فعالان گفته‌اند ابوغبیش در بازار مشغول «خرید» بود که در جریان تعقیب و گریز دو موتورسوار و تیراندازی پلیس به سوی آنها٬ بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

خبرگزاری «هرانا» نیز به نقل از یک شاهد عینی٬ علت تیراندازی و تعقیب و گریز را متواری شدن دو راکب موتور سوار از دست پلیس به خاطر نداشتن «گواهینامه» رانندگی اعلام کرده است.

این شاهد عینی گفته پلیس در جریان تعقیب و گریز اقدام به تیراندازی در مرکز بازار خرما کرد که منجر به کشته شدن ابوغبیش و زخمی شدن دو راکب موتور سوار شد.

مرگ این جوان بر اثر اصابت گلوله بر سرش در عصر روز پنجشنبه (۲۱ بهمن) ماه به آغاز برخی اعتراض‌ها در این شهر منجر شد٬ به طوری که بنابر برخی گزارش‌ها کلانتری این شهر نیز به آتش کشیده شد.

این گزارش‌ها همچنین از اعمال برخی محدودیت‌ها برای خانواده جوان مقتول از سوی ماموران امنیتی حکایت داشت که ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم از جمله آنها بود.

حضور یگان ویژه پلیس در سطح شهر شادگان و وقوع برخی دیگری‌ها در برخی نقاط این شهر٬ برای مدتی فضای شهر شادگان را ناآرام و امنیتی کرد.

افضل میرزایی‌فر٬ رئیس دادگستری «شادگان» هم سه روز پس از آغاز این اعتراض‌ها٬ اعلام کرد این تیراندازی در جریان تعقیب و گریز عوامل «خرید و فروش مواد مخدر» از سوی پلیس صورت گرفته است.

میرزایی‌فر به خبرگزاری ایلنا گفت که در جریان این تیراندازی «شخص ثالثی» کشته شد که «دستگاه قضایی پیگیری لازم را تا احقاق حق فرد بیگناه با سرعت و قاطعیت ادامه خواهد داد

این مقام قضایی همچنین با اشاره تلویحی به بروز برخی ناآرامی‌ها در شهر شادگان گفت که «دستگاه قضایی با اخلالگران امنیت عمومی و افرادی که در فضای مجازی اخبار خلاف واقع را منتشر می‌کنند، به جد برخورد خواهد کرد

شادگان در فاصله ۹۷ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان قرار دارد که پیش از این نیز در مهر ماه سال ۱۳۹۲ یک جوان به نام راضی گنطاری (البوخنفر) در این شهر به ضربه گلوله ماموران پلیس کشته شده بود.

تیراندازی ماموران پلیس در جریان تعقیب و گریز‌ها و درگیری‌های شهری سال‌هاست که قربانیان و مصدومان بسیاری بر جا گذاشته که آمار دقیقی از تعداد این قربانیان در دست نیست.

پلیس جمهوری اسلامی یکی از خشن‌ترین پلیس‌های جهان محسوب می‌شود که تنها در سال ۱۳۸۷ حدود شش میلیارد تومان بابت دیه به مردم بدهکار بود.

مهدی محمدی‌فر٬ معاون وقت حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی در آن سال این آمار را اعلام کرده و گفته بود که این میزان دیه ناشی از «خطای» ماموران پلیس بوده است.

Iran microscope map