چاپ

 

آذوح: نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحران دریاچه اورمیه بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به این شهرستان وارد کرده است.

به گزارش یول‌پرس، سلمان خدادای روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آبیاری قطره ای ۱۲۰هکتار از باغات روستای قره‌چال اظهار کرد: خشکی و بحران دریاچه اورمیه موجب شد طرح سد لیلان چای با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت، متوقف شود.

وی افزود: بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این سد تاکنون هزینه شده بود که عملیات احداث آن از دو سال پیش به طور کامل متوقف شده و بناهای موجود در آن نیز تخریب و از بین رفته است.

خدادای گفت: احداث این سد برای آبیاری بیش از ۶هزار هکتار به روش تحت فشار و قطره ای در نظر گرفته شده بود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای جبران این خسارت بزرگ باید از محل اعتبارات احیای دریاچه اورمیه بودجه و اعتبار بیشتری به این شهرستان اختصاص یابد تا برای کاهش مصرف بهینه آب کشاورزی هزینه شود.

فرماندار ملکان نیز گفت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات و اراضی شهرستان ملکان با آبیاری قطره ای و تحت فشار آبیاری می شوند که تا دو سال آینده این مقدار به بیش از ۳ هزار هکتار می رسد.

محمدباقر خانی افزود: امسال نیز طرح آبیاری ۴۷۰ هکتار از باغات انگور شروع شد و تا ۱۰سال آینده تمامی ۱۱ هزار باغات انگور این شهرستان با روش های نوین و کم مصرف آبیاری می شود.

وی با بیان اینکه در آبیاری قطره ای بیش از ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود، گفت: آب صرفه جویی شده به دریاچه اورمیه هدایت می شود.

در این مراسم طرح آبیاری قطره ای ۱۲۰هکتار از باغات قره چال از توابع ملکان شروع شد.

 Azerbaijan