چاپ

 

آذوح: تحریف تاریخ آذربایجان و جعل جغرافیای این سرزمین به یکی از نکات همکاری مشترک رژیم ایران و گروهکهای تروریستی کرد تبدیل شده است.

تنها چند ماه بعد از پخش برنامه ی موهن "خندوانه" این بار یک روزنامه ی سراسری در ایران به جعل تاریخ آذربایجان پرداخته و اورمیه را به اصطلاح "شهری کردنشین" معرفی کرده است!

به گزارش آذوح روز پنجشنبه 23 بهمن مقاله ای با عنوان «آرامش در شمال غربی» در روزنامه ی همشهری ویژه آذربایجان غربی به چاپ رسید که طی آن «زهرا خلجی» نویسنده این مقاله با جعل تاریخ و ارائه  آمار و اطلاعات غلط، درصدد تحریف و انکار هویت ترکی شهر ارومیه برآمده و سعی نمود شهر ترک نشین اورمیه را با پیشینه ای کردی-ارمنی معرفی نماید. این مقاله ادعا نموده بود که ترک ها در این شهر در اقلیت می باشند!!

این در حالی است که اهانت روزنامه ی همشهری موجب بروز اعتراضات گسترده در آذربایجان غربی شده و نمایندگان مجلس را مجبور به پاسخگویی نموده است.

در بخشی از متن روزنامه ی همشهری آمده است: "در اوایل دوره اسلامی، کردها و مسیحیان، ساکنان ارومیه را تشکیل می‌دادند. به همین سبب تا اواخر قرن دهم هجری، ارومیه هنوز یک شهر عمدتا کردنشین سنی مذهب بود. به همین دلیل است که حالا و در دهه 90 شمسی لهجه‌های مختلف زبان کردی اعم از لهجه کردی کرمانجی و کردی سورانی از گویش های مرسوم است. در اصل ترکیب جمعیتی این شهر در زمان شاه عباس صفوی تغییر کرده است."

نویسنده ی این نوشته ی مجعول و دروغ ادامه می دهد: "نزدیک به نیمی از جمعیت این شهر از هم میهنان کردزبان تشکیل شده که همراه آذری ها، ارمنی ها و آشوری ها و فارسی‌زبان‌ها زندگی می کنند. برخی از کردهای استان از ایل شکاک، برخی دیگر کرمانجی و برخی دیگر گویشورن سورانی هستند. البته که هریک از این «زبان های کردی» می تواند یک زبان مستقل خوانده شود چراکه هریک ساختار گرامری و لغوی منحصر به خود را دارند."

در بخشهای دیگری از نوشته هم معلومات اشتباهی در خصوص تاریخ باستان آذربایجان ارائه می گردد.

گفتنی است رژیم ایران در تلاش برای مهار قدرت حرکت ملی آذربایجان جنوبی از سالیان گذشته به همکاری نزدیک با گروهکهای تروریستی کرد روی آورده و در این راه از تکرار ادعاهای واهی ارضی این گروهکها واهمه ای نداشته است.

همچنان که چند ماه قبل نیز در برنامه ی خجالت آور "خندوانه" یکی از عجیبترین همکاری های رژیم ایران با تروریستهای کرد را شاهد بودیم. برای مشاهده ی مشروح برنامه ی خندوانه از لینکهای زیر استفاده نمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=32246:1395-06-02-07-47-13&catid=7:12&Itemid=16

و

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=32290:-qq-42-2-&catid=1:1&Itemid=19

گفتنی است در روزهای گذشته نمایندگان اورمیه در مجلس مراتب اعتراض شدید خود نسبت به اهانت روزنامه ی همشهری را بیان داشته اند.

قاضی پور: جعل تاریخ و هویت آذربایجان را تحمل نخواهم کرد

«نادر قاضی پور» نماینده اورمیه در مجلس ایران، با اعلام اینکه علیه «روزنامه همشهری» به دادگاه انقلاب طرح شکایت خواهد کرد، عنوان نمود:«جعل تاریخ و هویت مردم آذربایجان و برهم زدن آرامش و امنیت مردم آذربایجان را تحمل نخواهم کرد

وی با تاکید بر اینکه «مهمترین موضوع در این میان تاریخ یک قوم و هویت یک جامعه است»، گفت:«خبر منتشر شده توسط این روزنامه باعث آسیب وارد شدن به شهر اورمیه و مردم شده است. به خاطر این کار از این روزنامه شکایت خواهیم کرد

روح الله حضرت پور: گزارش همشهری جعل ناشیانه تاریخ آذربایجان است

«روح الله حضرت پور» دیگر نماینده اورمیه نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به انتشار مطالب خلاف واقع در روزنامه همشهری واکنش نشان داد.

در بخشی از بیانیه «روح الله حضرت پور» آمده است: «مطالب مندرج در تاریخ ۲۳ بهمن ماه روزنامه همشهری کشور در مورد اورمیه نیز یکی از بزرگترین جعلیات و کج اندیشی هاست که به صورت کاملاً مغرضانه همراه با جعل ناشیانه تاریخ این شهرستان همراه و باعث آزرده خاطرشدن مردم شریف و صبور اورمیه و همچنین بنده شد.

اینجانب به نیابت از موکلان خود این موضوع را محکوم کرده و اعلام می دارم که مردم آذربایجان در جهت حفظ وحدت و تحقق همدلی و همزبانی در کشور حرکت کرده و فتنه جاعلان تاریخ این دیار و توهین کنندگان را این بار نیز خنثی خواهند کرد و بنده نیز پیگیر احقاق حقوق آنها خواهم بود.

یادآور می شوم که در برهه کنونی فعالیت و کوشش مورخان و پژوهشگران اورمیه ای و آذربایجانی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد تا با تولید محتوا و انتشار گسترده اسناد تاریخی و همچنین نتیجه تحقیقات خود در مطبوعات و فضای مجازی جلوی جاعلان و مغرضان را گرفته و به وظیفه خود در برابر این خاک مقدس عمل کنند

هادی بهادری: اورمیه همیشه شهر آذربایجان بوده و خواهد ماند

«هادی بهادری» دیگر نماینده مردم اورمیه در مجلس ایران نیز با انتشار بیانیه ای مشابه اقدام روزنامه همشهری «ارگان رسمی شهرداری تهران» در جعل تاریخ شهر اورمیه را محکوم نمود.

در بخشی از بیانیه هادی بهادری آمده است:«متاسفانه مجددا شاهد آن هستیم که در یک نشریه دیگر، عده ای به دنبال منافع نژادپرستانه‌ی خود هستند و سعی دارند با ضربه زدن بر ریشه های اتحاد و همدلی در آذربایجان، به منافع خود دست پیدا کنند.

لذا ما شدیدا این مسئله محکوم کرده درخواست رسیدگی دستگاه قضا به این موضوع را داریم و خواهان اخراج خبرنگار خاطی و عذرخواهی رسمی این نشریه از مردم شریف آذربایجان هستیم.

ارگان شهرداری تهران این بار با این بی حرمتی و ادعای سخیف لکه ننگ دیگری بسان پلاسکو در پرونده خود به ثبت رساند.

اورمیه همیشه شهر آذربایجان بوده و خواهد ماند.»

آذوح

Azerbaijan

 

azoh hamshahri