آذوح: حرکت ملی آذربایجان تاکنون دهها شهید به خود دیده و هزاران فعال ملی نیز طعم سالها زندان و شکنجه چشیده اند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران که سابقه ی طولانی در حذف مخالفین سیاسی خود دارد در قبال حرکت ملی آذربایجان نیز از چنین سیاستی پیروی کرده و فعالین ملی را به دفعات با "مرگ مشکوک" از مقابل خود حذف کرده است.

به استناد تحقیقی که به زودی منتشر خواهد گردید، در طی نزدیک به 20 سال گذشته حداقل 35 مورد "مرگ مشکوک" در میان فعالین آذربایجانی اتفاق افتاده و این فعالین به دلایلی کاملا ساختگی و غیرقابل باور جان خود را از دست داده اند.

خودکشی، تصادف ساختگی، جان باختن در اتاق عمل جراحی و... از مواردی است که رژیم ایران در حذف مخالفین خود استفاده می نماید.

به عنوان نمونه، شهید امانی قرار بود در پی تصادفی ساختگی جان خود را از دست بدهد. اما در پی این تصادف وی علیرغم شدت جراحات و وضعیت وخیم، کماکان زنده بوده و به بیمارستان تبریز منتقل می شود. این بار ماموران امنیتی در تکمیل پروسه ی به شهادت رساندن ایشان به بیمارستان مراجعه کرده و در اتاق عمل جراحی نیت شوم خود را اجرا می نمایند.

به گزارش آذوح از اولین روز انتقال حسن آغا آزربایجان به بیمارستان جهت مداوا و طی روند درمانی، این شائبه وجود داشت که رژیم ایران از این فرصت جهت حذف یکی از لیدرهای اصلی حرکت ملی استفاده خواهد نمود. کما اینکه از یک سال قبلتر، راههای خروج ایشان از ایران بسته شده، با حضور وی در جمهوری آذربایجان مخالفت گردیده، از سفر ایشان به سوئد ممانعت به عمل آمده و پاسپورت وی نیز به دفعات ضبط گردید. به عبارت دیگر، رژیم ایران آگاهانه و با علم به وضعیت جسمانی حسن آغا دمیرچی راه درمان ایشان در مکانی امن در خارج از ایران را مسدود نمود.

حسن آغا آذربایجان، فعال شناخته شده و از رهبران حرکت ملی آذربایجان جنوبی، 15 اردیبهشت سال جاری به دلیل عارضه ی قلبی به بیمارستان عالی نسب تبریز مراجعه می نماید. به تشخیص پزشکان و به علت بروز سکته ی خفیف قلبی وی بستری گردیده و آنژیوگرافی می شود. اما به دلیل ناموفق بودن عمل و جدی بودن خطر سکته ی مجدد، نهایتا تصمیم به انجام عمل قلب باز گرفته می شود.

در تاریخ 29 اردیبهشت عمل قلب با موفقیت انجام گردیده و ایشان به بخش آی سی یو منتقل می گردد اما ساعاتی بعد به دلیل خونریزی بار دیگر وی به اتاق عمل برده شده و پس از بیهوشی مورد عمل مجدد قرار می گیرد.

پس از انتقال دوباره به بخش آی سی یو و انتظار فراوان، روند هوشیاری حسن آغا دمیرچی با تاخیر فراوان همراه گردیده و پس از اصرار همراهان و فعالین ملی، ایشان مورد سی تی اسکن قرار گرفته و مشخص می گردد در حین عمل دوم، وی (به دلیلی نامعلوم) دچار خونریزی مغزی نیز گردیده است.

یکی از شبهات بزرگ از همین جا نشات می گیرد. تیم پزشکی که در آن ایام از خونریزی در مغز خبر داده و این مورد را دلیل تاخیر در هوشیاری حسن آغا بیان نمود، دو هفته بعد و پس از سی تی اسکن مجدد از سر حسن آغا به یکباره اعلام می نماید "هیچ مشکل مغزی در ایشان نبوده" و منکر خبر قبلی خود می گردد!

سوال: چه اتفاقی در اتاق عمل در حین جراحی دوم رخ داد؟ چرا تیم پزشکی در آن زمان دلیل افت یکباره ی هوشیاری حسن آغا را خونریزی مغزی اعلام کرد؟ چرا بعدا این ادعا پس گرفته شد؟

با این حال علیرغم تمامی مشکلات ایجاد شده، حال عمومی حسن آغا به تدریج بهتر گردیده و پس از گذشت نزدیک به 12 روز از عمل، هوشیاری ایشان به سطح قابل توجهی (12 از 15) افزایش یافت. تا ان جایی که عصر پنج شنبه 10 خرداد به هنگام ملاقات تعدادی از اعضای خانواده با ایشان، وی حال مساعدی داشته و حتی در پاسخ به سوال "آیا ما را می شناسید؟" با حرکات چشم و دست جواب داده و از آگاهی و هوشیاری کامل برخوردار بوده اند. پزشکان نیز ضمن ابراز رضایت کامل از نتیجه ی عمل، از مرخص شدن ایشان در زمانی کوتاه خبر دادند.

به گزارش آذوح اما متاسفانه از عصر جمعه 11خرداد و بدون کوچکترین زمینه و سابقه ی قبلی، ناگهان از سوی پزشکان اعلام می گردد که هر دو کلیه ی حسن آغا دمیرچی از کار افتاده، معده ی ایشان دچار خونریزی شدید شده و هوشیاری وی نیز کاملا از دست رفته است. این اتفاق در حالی صورت گرفته که تا صبح همان روز و در تمامی روزهای پس از عمل، کوچکترین علامتی از نارسایی کلیه یا ناراحتی معده در ایشان نبوده اما در عرض چندین ساعت وی حتی تحت دیالیز قرار می گیرد.

علیرغم پیگیریهای فراوان خانواده و فعالین ملی، از سوی کادر درمانی و مسئولین بیمارستان دلیل "پزشکی" این اتفاق اعلام نشده است.

سوال: چگونه ممکن است هوشیاری حسن آغا آزربایجان در عرض چندین ساعت به یکباره از 12 به 3 رسیده، هر دو کلیه "کاملا" از کار افتاده و معده ها "خونریزی" نمایند؟! گفتنی است علیرغم اصرار خانواده ی حسن آذربایجان، تا به امروز کادر درمانی از ارائه ی پرونده ی پزشکی حسن آغا خودداری کرده و دلیل آن را "محرمانه بودن این اطلاعات" اعلام نموده است. اطلاعات "محرمانه" در پرونده ی پزشکی؟!

در پی این امر و انتشار گسترده ی خبر احتمال سوء قصد به جان حسن آغا دمیرچی، فعالین ملی آذربایجان حسن آغا آذربایجان را تنها نگذاشته و همه روزه تعداد زیادی از فعالین ملی جهت عیادت و حمایت از این فعال شناخته شده ی آذربایجانی در محل بستری شدن وی حضور یافتند.

با ابراز نگرانی، آماده باش و اعتراض شدید فعالین ملی آذربایجان نسبت به بروز هرگونه اخلال در روند درمانی فعال شناخته شده ی آذربایجان و حضور گسترده ی فعالین در محوطه ی بیمارستان، سیاست ماموران امنیتی تغییر کرده و در ترس از بروز اعتراضات گسترده مجبور به اصلاح موقت روند درمانی گردیدند.

مسئولین بیمارستان که تا آن روز سکوت کرده بودند به یکباره دلیل تمامی اتفاقات روی داده برای حسن آغا را "ورود باکتری به خون بیمار" بیان کرده و اعلام نمودند "باکتری کنترل شده و درمان گردیده است"! کلیه های حسن آغا هم به یکباره مجددا شروع به کار کرده، خونریزی معده هم متوقف گردید!

به گزارش آذوح حضور همه روزه ی دهها فعال ملی از شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی در بیمارستان عالی نسب تبریز و عیادت و حمایت آنها از حسن آغا آذربایجان موجب گردید روز چهارشنبه 16 خرداد پورمهدی، معاون استاندار آذربایجان شرقی در بیمارستان حضور یافته و جویای آخرین وضعیت حسن آغا دمیرچی گردد. روزهای بعد نیز مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس ایران، و شکور اکبرنژاد رئیس شورای شهر تبریز به دیدار حسن آغا دمیرچی رفتند.

این در حالی است که از روز سه شنبه 15 خرداد فقط به فرزندان حسن آغا دمیرچی اجازه ی ملاقات داده شد و این دیدارها نیز تنها با اجازه ی ماموران انتظامی و در حضور آنها میسر بود.

کانال تلگرامی "آذربایجان مدنیت اوجاغی" که به پوشش آخرین اخبار و گزارشات در خصوص وضعیت حسن آغا دمیرچی می پرداخت در خصوص آخرین وضعیت جسمی حسن آغا دمیرچی تا هفته ی گذشته (27 خرداد) اینگونه گزارش داد: "حسن آزربایجانین عمومی وضعیتی یاخشیلاشماغا دوغرو گئدیر. حکیملر انفکسیونون مهار اولدوغونو خبر وئریر. بؤیره کلر چالیشماغا باشلایب. قان تضیق (فشار) 12/6 گؤستریر. آرتیق دیالیزه احتیاج گؤرونمور و همچینین چوخ راحاتلیقلا نفس آلا بیلیر هوشیاری سوییه سینده آزداها ایره لیله ییش وار و یوغون باخیمدا ایزوله قسمتینه آلینیب".

وضعیت هوشیاری ایشان به 8 از 15 رسیده، حتی روز 31 خرداد خبر رسید ایشان در پاسخ به صحبتهای فرزند خود پلکهای خود را تکان داده است.

با این حال، سیاست رژیم ایران در حذف حسن آغا آذربایجان، یکی از رهبران برجسته و بسیار محبوب حرکت ملی آذربایجان، ادامه یافت.

باز هم به یکباره و از عصر روز 1 تیر وضعیت عمومی ایشان بد شده و هوشیاری وی به سرعت کاهش یافت. باز هم کادر درمان در این خصوص از ارائه ی پرونده ی پزشکی خودداری کرده و دلیل وخامت یکباره ی حال استاد دمیرچی را "تغییر ماهیت باکتری!" در بدن استاد اعلام کردند. این در حالی است که تا 31 خرداد، کادر درمانی از "درمان کامل باکتری" خبر داده بودند.

این بار سم تزریقی نه کلیه ها را از کار انداخت تا ردی بر جای بگذارد، و نه فرصتی برای جبران باقی گذاشت.

در عرض چندین ساعت و پیش از آن که مجالی برای پیگیری، فراخوان و آماده باش پیدا گردد وضعیت حسن آغا دمیرچی به شدت بحرانی شده و نهایتا شب 2 تیر عملا امیدها برای نجات ایشان رنگ باخت و رژیم ایران، یکی از با ارزشترین فرزندان این سرزمین را با "مرگ مشکوک" از صحنه ی مبارزه حذف کرد.

این گزارش ادامه خواهد یافت. تلاش برای به دست آوردن پرونده ی پزشکی ایشان با شدت و دقت ادامه یافته و از سوی مجامع بین المللی نیز بایستی این موضوع مورد تعقیب قرار بگیرد.

جسم حسن آغا آزربایجان اگرچه از سوی رژیم ایران از صحنه ی مبارزه حذف گردیده، اما روح وی در درون تک تک مبارزان آذربایجان زنده است و مبارزه ادامه دارد.

حسن آغا دمیرچی با چشمان فرزندان این سرزمین، با چشمان مبارزان این خاک، آزادی آذربایجان را خواهد دید.

ساواش، آلنیمیزا یازیلیب...

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح

3 تیر 1397