آذوح: لطیف حسنی فعال ملی و مدنی ترک آذربایجانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، بیش از 4 سال است که حکم حبس 9 ساله خود را در این زندان سپری می کند.

خانم اعظم پیری ولی کندی در باره وضعیت همسر خود آقای لطیف حسنی نوشته است: امروز 18 بهمن مدت حبس لطیف " آراز" 4 ساله شد. هنوز 4 سال و 9 ماه باقی مانده است.

طبق نوشته خانم پیری هفته ای یک بار اجازه تماس تلفنی به آراز داده می شود، ماهی یکبار ملاقات حضوری و هر 4 ماه یک بار مرخصی 3 یا 5 روزه...

همسر این زندانی سیاسی آذربایجانی می افزاید: اگرچه این ملاقات ها کوتاه مدت بوده ولی سرتاسر برایم خاطره است. من وقتی از آراز حرف می زنم نه آزادی وی بلکه انتظار آزادی ملت مان را می کشم.

لطیف حسنی، دبیر تشکیلات یئنی گاموح، در سال 1349 در شهرستان خلخال متولد شده است. او دوران تحصیلات قبل متوسطه را در شهر رامسر تمام کرده و در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه کرج پذیرفته می شود.

با آغاز دهه‌ی هفتاد و شروع موج جنبش‌های مدنی در آذربایجان، از پیشگامان آن در شهر کرج می شود و به کمک دوستانش با برگزاری جلسات اجتماعی و فرهنگی به تقویت جریان یاری می رساند. لطیف حسنی در ادامه‌ی مسیر، فعالیت‌های سیاسی خود را بیشتر کرده و برای ادامه‌ی تحصیل به باکو مهاجرت کرده و در رشته‌ی حقوق بین‌الملل، مقطع فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه دولتی باکو تمام می کند.

دکتر لطیف حسنی در اواسط دهه‌ی هشتاد به ایران باز می‌گردد و به فعالیت‌های خود را ادامه ‌می‌دهد. وی قصد تدریس در دانشگاه‌های کرج را داشت که با مخالفت مسئولین گزینش روبرو شد.

در پایان همان دهه و در خرداد ماه سال 1389 به اتفاق 14 نفر از دوستانش به اتهام "تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل گروه غیرقانونی" دستگیر شده و هفت ماه تمام در انفرادی اداره‌ی اطلاعات تبریز و یک ماه در بند ویژه (محل نگهداری زندانیان خطرناک) و یک ماه نیز در بند مالی زندان تبریز نگهداری شد. طی 7 ماهی که در انفرادی اداره اطلاعات تبریز بود به همراه آیت مهرعلی بیگلو تحت آزار و اذیت‌های روحی و جسمی قرار گرفتند که بیدار نگه داشتن به صورت سرپا و به مدت 13 روز یکی از این موارد بود.

نهایتا دادگاه انقلاب تبریز طی حکمی او را به 18 ماه زندان محکوم می کند. وی پس از آزادی از زندان، حاضر به ترک فعالیت‌های مدنی خود نمی شود. در سال 1391 به همراه 4 تن دیگر از دوستانش به اتهام تشکیل گروه یئنی گاموح دستگیر می شوند. این تشکیلات کاملا علنی بود.

لطیف حسنی به عنوان دبیرکل این تشکیلات انتخاب می شود اما قبل از این‌که مجالی جهت درخواست مجوز و فرستادن اساس‌نامه‌ی تشکیلات به کمسیون ماده 10 احزاب داشته باشند، نهادهای امنیتی در بهمن ماه سال 1391 دبیرکل و اعضای شورای مرکزی تشکیلات را دستگیر و قاضی باقرپور، طی حکمی چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال 92، آقایان لطیف حسنی، آیت مهرعلی‌بیگلو، شهرام رادمهر، محمود فضلی و بهبود قلیزاده را به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام، به 9 سال حبس تعزیری محکوم می‌کند که بلافاصله در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور نیز این حکم تایید شد.

دکتر لطیف حسنی به همراه سایر اعضای شورای مرکزی اولین بار در تیرماه سال 92 در اعتراض به کارشکنی مسئولان قضایی استان در مورد دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا زدند که به تبعید آنان به زندان رجایی شهر کرج منجر شد که پس از سپری کردن 6 ماه در زندان رجایی شهر مجددا به زندان تبریز برگردانده شدند. علی رغم 4 تن دیگر دکتر لطیف حسنی به دلیل سکونت خانواده‌اش در شهر کرج، درخواست کرد که در زندان رجایی شهر بماند، ولیکن با مخالفت مسئولین ذیربط روبرو شد. پس از برگشتن به زندان تبریز نیز بارها درخواست انتقال به زندان رجایی شهر را داد که هر بار رد شد. در نهایت در تاریخ 28 اردیبهشت در اعتراض به نقض حقوق قانونی زندانیان سیاسی که شامل استفاده از حق انتقال و مرخصی، اجرای اصل تفکیک جرایم و نیز اعتراض به آزار و اذیت خانواده های زندانیان سیاسی مجددا دست به اعتصاب غذا زد. در دوران اعتصاب نیز با مشکلات جسمی از جمله تشدید بیماری قلبی که از آثار شکنجه های بازداشت قبلی بود و نیز درد معده و ضعف جسمانی شدید و سردرد های مکرر به شدت رنج می برد.

وی پس از 52 روز، 18 تیرماه سال 1393 در حالی که به زندان رجایی شهر منتقل شده بود به اعتصاب خود پایان داد و هم اکنون در زندان رجایی شهر دوران حبس 9 ساله خود را سپری می کند.

سه عضو شورای مرکزی تشکیلات یئنی گاموح اخیرا با آزادی مشروط از زندان آزاد شده اند ولی آقایان لطیف حسنی در زندان رجایی شهر و آیت مهرعلی بیگلو در زندان مرکزی تبریز هنوز محبوس بوده و سیستم قضایی و امنیتی حکومت ایران تا کنون چندین بار در خواست آزادی مشروط این دو فعال سیاسی ترک آذربایجانی را رد کرده است.

 report