آذوح: اولین مجمع آزربایجان واحد در مرکز بین‌المللی مطبوعات باکو، پایتخت آزربایجان شمالی برگزار شد.

شنبه ۲۴ فروردین ماه ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تبریز و ۱۲ به وقت باکو اولین همایش آزربایجان واحد به همت موسسه‌ غیر دولتی کانون‌های آزربایجان واحد در باکو پایتخت آزربایجان شمالی برگزار شد.

به گزارش آراز نیوز، شنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ (۱۳ آوریل ۲۰۱۹) اولین همایش آزربایجان واحد» ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تبریز با حضور نمایندگانی از سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی و احزاب آزربایجان شمالی در مرکز بین‌المللی مطبوعات باکو کار خود را آغاز کرد.

در «اولین همایش آزربایجان واحد» که با هدف هماهنگی و ارتباط بین سازمان‌های سیاسی آزربایجان برگزار شد، جمعی از نمایندگان مجلس ملی، مسئولین احزاب سیاسی، روشنفکران، فعالین سیاسی، نمایندگان تشکل‌های اجتماعی، جوانان و نمایندگان رسانه‌های گروهی با حضور در این همایش موضوع لزوم وحدت اراضی تاریخی آزربایجان مطرح و موانع آن را مورد بررسی قرار دادند.

این مراسم با پخش سرود ملی آزربایجان آغاز شد و پس از آن «ظاهیر علی‌سوی» رئیس «موسسه کانون‌های آزربایجان واحد» به عنوان هماهنگ‌کننده سخنرانان نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.

«یاسمن قاراقویونلو» در موضوع قاراباغ و «نورالله علی‌یئو» نماینده اتحادیه اجتماعی دربند در رابطه با اراضی تاریخی دربند آزربایجان که در حال حاضر در ترکیب فدراسیون روسیه قرار دارد به ایراد سخنرانی پرداختند.

در رابطه با موضوع تورک‌های بورچالی نیز «کامران رمضانلی» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «در ۱۴ منطقه گرجستان نزدیک به ۵۰۰ هزار آزربایجانی زندگی می‌کنند و مشکل اساسی در گرجستان مسئله آموزش به زبان تورکی آزربایجانی است».

«علی زینال‌اوغلو» از جبهه تورکمانی عراق نیز که با ارتباط تصویری در این نشست حضور داشت به مسائل و مشکلات کرکوک اشاره کرده و گفت: «جنبش ما از سال ۱۹۹۱ آغاز شده است. اولین کنفرانس جبهه تورکمانی در سال ۱۹۹۵ برگزار شد. در سال ۲۰۰۳ حقوق دیگر ملل در عراق به رسمیت شناخته شد اما متاسفانه هنوز تورکمانان عراق به حقوق خود دست نیافته‌اند. ما به مبارزات خود ادامه خواهیم داد».

«پناه حسین» نخست وزیر سابق آزربایجان شمالی، در رابطه با موضوع قاراباغ با اشاره به سخنی از رهبر فقید آزربایجان مرحوم ابوالفضل ائلچی بی گفت: «راه قاراباغ از تبریز می‌گذرد.» وی در ادامه گفت: «اگر اتحاد اراضی آزربایجان به حقیقت بپیوندد نه تنها تورک‌ها بلکه اتحاد تمامی مردمی که وطنشان آزربایجان است نیز صورت خواهد پذیرفت».

نماینده «تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان- دیرنیش»، «مجید آراز» و «محمود بیلگین» سخنگوی «حزب دموکرات آزربایجان جنوبی» در رابطه با مسائل آزربایجان جنوبی به ایراد سخنرانی پرداختند.

«محمود بیلگین» سخنگوی حزب دموکرات آزربایجان جنوبی در این نشست با اشاره به اینکه امرور آزربایجان جنوبی در اسارت شونیسم رژیم فارس ایران قرار دارد گفت: «امروز حرکت ملی آزربایجان جنوبی مبتنی بر دو اصل ملیت تورک و وطن آزربایجان به دنبال رسیدن به دموکراسی است. امروز قصد داریم تا ملتمان را در تهران، اراک و قم، آستارا، قزوین، انزلی و همدان آگاه کنیم و بیداری ملی را در تمامی اراضی تاریخی آزربایجان جنوبی پیش ببریم». وی با اشاره به مسئله لابی‌گری نیز گفت: « باید در خارج در ساختار و بدنه دولت‌ها و در احزاب سیاسی دیگر کشورها نماینده داشته باشیم. از این طریق می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیری به دست بیاوریم

وی همچنین در رابطه با فجایع سیل و کمک های فعالین و ملت تورک آزربایجان به سیل زدگان تورکمن صحرا، لرستان و احواز به ایراد سخنانی پرداختند و افزودند رژیم جمهوری اسلامی با سو استفاده از فاجعه سیل و به بهانه حفظ تاسیسات نفتی عملا در جهت پاکسازی نژادی ملت عرب احواز گام بر می دارد. وی ادامه داد این همان سیاستی است که رژیم در آزربایجان جنوبی با خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه در پی آن بود.

مجید آراز نماینده تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان و عضو شورای مرکزی این سازمان در این مجمع با اشاره به اینکه در آزربایجان جنوبی روند آگاهی ملی به صورت گسترده در حال پیشرفت است گفت: «ارمنستان و ایران آگاهی ملی در آزربایجان جنوبی را خطری بزرگ برای خود ارزیابی می کنند. بدین دلیل رژیم ایران اجرای سیاست جدا کردن آزربایجان جنوبی از دریای خزر و ترکیه را در برنامه کاری خود قرار داده است. سیاستی که بنیانش را امپراطوری روس بنا نهاده و در گذشته در آزربایجان شمالی اجرا کرده است». وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های استعماری حکومت‌های مرکزی ایران گفت: «از سال ۱۹۳۷ اراضی تاریخی آزربایجان جنوبی در ایران در تقسیم‌بندی‌های کشوری کوچکتر و کوچکتر شد و نام آزربایجان از این اراضی کوچک جدا شده حذف گردید. امروز قصد دارند منطقه گردنه حئیران را از اردبیل جدا کرده و به گیلان بدهند. از سوی دیگر عشیرت‌های کرد را در مناطق مرزی بین آزربایجان جنوبی و ترکیه سکنی می‌دهند

مجید آراز در رابطه با حمایت رژیم ایران از گروه‌های تروریستی دشمن ملت آزربایجان نیز گفت: «گروه‌های مسلح سازمان تروریستی پ.ک.ک امروز با حمایت دولت ایران در منطقه فعالیت می‌کنند. شاخه جوانان باشگاه آرارات امروز در آزربایجان جنوبی اطلاعات شخصی فعالین ملی آزربایجان را جمع‌آوری می‌کنند این به این معنی است که امروز ارمنستان و ایران علیه ملت تورک و حرکت ملی آزربایجان همکاری نزدیکی را آغاز کرده‌اند. اتحاد تهران-ایروان-پ.ک.ک شکل گرفته است.» مجید آراز نماینده تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان در این نشست همچنین به مسائل مهمی همچون استاندار آزربایجان غربی و حمایت این استاندار از گروه‌های طرفدار پ.ک.ک و ارتباط این مقام دولتی با محافل نزدیک به گروه تروریستی پ.ک.ک پرداخت و گفت: «استان اورمیه» امروز از زبان مقامات رسمی دولت شنیده می‌شود که حائز اهمیت و خطرناک است.

در این مراسم عیسی قنبر رئیس مجلس سابق، دبیر سابق حزب مساوات و رئیس مرکز اندیشکده استراتژیک ملی، رئیس رسول‌زاده نوه محمدامین رسول‌زاده رهبر فقید استقلال آزربایجان، فضایل آغامالی نماینده مجلس و رئیس حزب آناوطن، مهریبان وزیر نویسنده و محقق، فاضیل مصطفی نماینده مجلس و رئیس حزب BQP، میرمحمود میرعلی‌اوغلو رئیس حزب جبهه خلق کلاسیک، فاضل غضنفراف نماینده مجلس، اژدر تقی‌زاده عضو کنگره آزربایجانی‌های جهان ، اسکندر حمیداو وزیر کشور سابق و عضو هیئت اداری حرکت مردمی آزربایجان، صلح‌الدین اکبر رئیس حزب دمکرات‌های آزاد، همچنین دیگر سخنرانان از جمله رامیز ایبایئو، بدرالدین قلی‌یئو، والئح میرزایئو، رضوان طالیبوو، طالح علی‌یئو نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخته و مسائل ضروری در سرعت بخشیدن به اتحاد اراضی تاریخی آزربایجان را مورد نقد و بررسی قرار دادند. فرج قلی اف نماینده مجلس و اعتبار محمداف نماینده سابق مجلس و رئیس سابق حزب استقلال ملی از دیگر شرکت کنندگان این همایش بودند.

در پایان اولین همایش آزربایجان واحد که با استقبال گسترده جامعه سیاسی و روشنفکری آزربایجان شمالی مواجه شد، بیانیه‌ای در محکومیت رژیم استعمارگر ایران صادر شد. همچنین قطع‌نامه‌ای در رابطه با مسئله اشغال قاراباغ صادر و متن بیانیه خوانده شد. علاوه بر آن نامه‌ای به آنتونیو گاتررز دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته و در آن با استناد به مواد کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی حقوق بشری سیاست‌های استعماری دولت جمهوری اسلامی ایران علیه تورک‌های آزربایجان جنوبی محکوم و اقدامات لازم این سازمان در رابطه با جمهوری اسلامی ایران خواسته شد.

همچنین مقرر شد این همایش به صورت سالانه برگزار شده مساله اتحاد مدنی و فرهنگی آزربایجان واحد را پیگیری کند و بدین منظور کمیته ارگانیزاسیون دائمی تشکیل شد.